Monday, August 21, 2017

Umrah ramadhan part 5

Assalamualaikum..

hari ni hari ke 5 kami di madinah.. semalam ustaz mutawwif maklumkan yang kami akan bertolak ke Mekah pukul 2 petang ni.. jadi lepas sahur terus ke masjid solat subuh..
kemudian sekali lagi saya tunggu di kawasan raudhah untuk masuk ke raudhah lagi sekali sebelum bertolak ke mekah.

lepas keluar dari raudhah saya terus balik ke bilik untuk siapkan beg..
balik hotel tengok kat lobi dah bersusun beg group kami .. wahh awal betul diorang ni..
lepas selesai bawak turun beg.. lagi sekali kami pergi masjid nabawi untuk ziarah selamat tinggal .
insyaallah kami akan datang lagi.. sebak rase nak tinggalkan masjid nabi..

lepas tu abah n mursyid dah siap pakai ihram ..
sebab nanti akan singgah di masjid bir ali untuk miqat umrah pertama kami.
lepas settle angkat beg masuk dalam bas, dan semua jemaah dah cukup, kami pun bertolak ke Mekah

dalam bas menuju ke Kota Mekah. 

sampai di Masjid Bir Ali, parking bas agak jauh .. 
so kena berjalan agak jauh untuk ke masjid..mulanya saya tak nak turun sebab mursyid tido.. 
kesian pulak kat dia.. dah la kat luar tu cuaca sangat panas.. jadi ingat nak niat atas bas je..
Ustaz cakap boleh niat atas bas kalau tak larat nak turun. 
tapi bila semua orang dah turun, saya rasa macam rugi pulak tak turun.. 
bukan senang nak datang sini kan.. jadinya saya kejut mursyid dan heret jugak la dia berjalan tengah panas dan agak jauh.




selesai niat umrah di miqat bir ali...

Alhamdulillah mursyid ok je.. 
tak de buat perangai pun walaupun terpaksa berjalan agak jauh di tengah panas.. 

lepas selesai niat semua, kena la menapak lagi nak naik bas.. fuhh cuaca teramatlah panas.. 
naik je bas..lega kena aircond.. terus tertido  dalam bas..

sampai di hentian Wadi Qudaid semua jemaah berhenti di sini untuk berbuka.. memang ramai.. penuhh.. jenuh nak kejutkan si mursyid bangun.. memang kami turun last sekali.. 
nasib baik ada tempat lagi untuk kami duduk..  sebab bas lain tak sampai lagi..


mursyid tido sepanjang kami berbuka puasa... penat sangat la tu

ni la menu berbuka kami.. nasi arab paling sedap pernah saya rasa.. memang sedap.. sangat sedap.. 

disebabkan mursyid tido kami tapau la sikit nasi arab ni untuk dia..
buat bekalan bila dia dah bangun tido nanti.

lepas selesai berbuka, kami solat jamak maghrib dan isyak di situ.. 

lepas tu kami naik bas dan menyambung perjalanan ke mekah..

Lebih kurang dalam pukul 12 malam kami sampai di Tanah suci kota Mekah.

Masyaallah terujanya saya bila nampak signboard masjidil haram.. rasa tak sabar nak pegi masjid.. 



masa kami sampai, orang ramai baru selesai solat tarawikh.. penuh orang di jalan.. 
bas terpaksa tunggu untuk dapat kebenaran masuk ke kawasan hotel..

bila dah masuk ke kawasan hotel.. macam biasa la.. kena angkut beg.. ambik kunci bilik.. 
kemudian tunggu la giliran nak naik lif.. memang ambik masa lama untuk urusan ni.. 
di Mekah kami stay di Hotel Haneen Firdaus.. 
tak jauh la dengan masjidil Haram..

dah selesai angkat beg semua masuk dalam bilik dah dekat pukul 3 pagi ,
mula-mula cadang nak rehat dulu, esok pagi baru pergi buat umrah.. 
tapi abah mursyid ajak selesaikan umrah malam tu jugak.. 
sebab di risau takut terlanggar larangan dalam ihram.. 

jadinya lepas makan sahur, kami terus ke Masjidil Haram untuk selesaikan Umrah pertama kami.. 
terpaksa la heret si mursyid yang keletihan.. tapi syukur alhamdulillah.. 
dia tak merungut langsung...dia ikut je.. 
padahal dia sejenis yang suka mengomen. tambah-tambah kalau dia letih.. 
memang akan buat perangai.. tapi di sini allah permudahkan semuanya..

Masuk je Masjidil Haram, nampak je Kaabah.. allahuakbar.. tak terkata ... 
perasaan seronok sebak semua ada.. 
Masyaallah tak sangka allah bagi kesempatan dan peluang untuk kami sekeluarga ke sini.. 

kami terus buat tawaf tapi sempat buat 2 pusingan, lepas tu kena stop untuk solat subuh.. 
lepas solat subuh sambung balik tawaf.. 

selesai tawaf kami pergi saei pulak.. kat sini mursyid dah mula tak larat.. 
saya akan berhenti rehat setiap kali dia cakap tak larat.. saya memang tak paksa dia.. 
setiap kali berhenti saya akan bercerita tentang sejarah nabi ismail, siti hajar ,bukit sofa dan marwah. dia seronok je dengar saya bercerita
bila dah hilang penat dia akan ajak saya sambung saie balik.. macam tu lah sampai habis saie.. 
dan kemudian kami bertahlul..
 tapi memang ambik masa yang agak lama la nak habiskan saie..

daripada pukul 3 pagi, kami masuk ke Masjidil Haram, pukul 10 pagi baru selesai umrah kami..
lepas je selesai umrah, saya terus bawak mursyid balik ke hotel.. memang kena bagi dia rehat.. 
bukan dia je..mak dia pun kena rehat.. 
abah tunggu kat Masjid lagi sebab hari tu hari jumaat.. 
so tunggu nak solat jumaat. 

kami dua beranak sampai je bilik memang terlentang terus tak sedar diri... 
penat sangat-sangat.. 
lepas asar baru kami pegi masjid untuk berbuka dan solat maghrib.. lepas maghrib kami balik nak makan nasi la kat hotel.. perot nasi wee.. 
tapi makanan yang disediakan pihak hotel  amatlah tidak memuaskan..macam rugi je balik makan.. 
lepastu nak masuk masjid balik untuk isyak dan tarawikh tak dapat sebab dah penuh.. 
jadi solat kat luar je..huhuu..  Esok kena datang awal..





Sunday, August 20, 2017

Umrah ramadhan part 4

Assalamualaikumm..

Hari ni hari ke 4 kami di Madinah.. macam biasa lepas sahur terus ke masjid untuk solat subuh.. 
dan alhamdulillah sepanjang di sini mursyid mudah bangun pagi untuk pegi solat subuh.. 
kalau kat rumah liat je nak bangun pagi g sekolah.. 

hari ni kami tak de aktiviti ziarah.. jadi sepenuh masa pegi masjid je la..



makam Rasulallah terletak di bawah kubah hijau tu ..



suasana lepas subuh.. 



mursyid dah tak larat jalan.. 

saya ambik kesempatan lepas subuh terus ke kawasan berdekatan raudhah.. nak masuk Raudahh lagi sekali hari ni.. saya pegi sorang-sorang je.. Mursyid dengan abah dia...
dan alhamdulillah allah permudahkan dan saya dapat masuk ke Raudhah lebih lama kali ni...
syukur alhamdulillah

lepas keluar dari raudhah, saya terus balik ke bilik rehat.. sementara tunggu waktu zohor..
dekat nak masuk zohor kami pegi masjid lagi untuk solat zohor..



Lepas solat zohor


sementara menunggu waktu asar

beginilah suasana dalam masjid nabawi ..sementara menunggu waktu solat



mursyid seronok lari kesana sini.. banyak tenaga dia..al maklumlah tak puasa.. hahaha..


sama je rutin kami setiap hari di sini.. pegi balik masjid je.. kadang2 singgah shopping.. hehe



lepas tarawikh hari ke 4.. 






Saturday, August 19, 2017

Umrah Ramadhan 2017- part 3

Assalamualaikum..

Hari ke 3 di Madinah.. lepas sahur, terus siap-siap untuk ke masjid solat subuh.. lepas solat subuh balik bilik kejap .. lepas tu kena berkumpul kat lobi.. hari ni kami akan pegi ziarah..

tempat pertama kami ziarah ialah Masjid Quba. Masjid quba adalah masjid pertama yang dibangunkan oleh rasullah.. dan Rasulallah pernah bersabda..  solat di masjid quba adalah sama dengan satu kali umrah... masyaallahh..




lepas tu kami ke ladang kurma pulak.. kat sini kami bergambar je.. tak beli kurma pun..





lepas tu kami ziarah ke bukit pemanah atau bukit ar-rummah.. tempat rasulallah tempatkan unit pemanah waktu perang uhud.. kami hanya mampu memandang dari bawah bukit je.. 
tak mampu nak naik.. dengan cuaca panas.. tambah pulak bulan puasa ni.. 
nak heret si mursyid lagi ...memang tak larat la nak memanjat.. 
tapi ada je jemaah yang naik ke bukit pemanah tu..



perkuburan para shuhada perang uhud

masa ni pukul 9 pagi.. tapi cuacanya yaamat2 panas lebih panas daripada  tengahari rembang di malaysia..dah la puasa.. memang menguji ketahanan betul..tapi i is tabah..ahhaha ..
bukan senang nak dapat ganjaran yang allah janjikan..  
bila mutawwif bercerita pasal zaman nabi dulu... 
apa la sangat dibandingkan dengan kita ni kan.. 


disebabkan panas yang amat, mursyid dah ajak naik bas.. saya pun dah rasa tak larat semacam,, padahal baru pagi kot.. jadi kami pun naik bas awal.. sekali naik bas pun panassss , 
rupanya aircond dalam bas kami rosakkk.. buleh pulak rosak time2 macam ni.. 
padahal masa naik awal tadi elok je sejuk.. dugaan sungguh la... jadi sabarrrrr ... 

tunggu punya tunggu dalam bas yang panas bagai sauna itu.. ada lagi jemaah tak naik bas.. 
mutawwif dah 2 kali pergi cari dalam panas-panas tu tapi tak jumpa.. saya tengok ustaz mutawwif tu pun dah hampir hilang sabar.. tapi dia kuat iman.. masih boleh gelak-gelak lagi.. 
last2 tunggu punya tunggu dalam kepanasan.. sekali mutawwif bas lagi satu bagitau kata ada dua orang yang bas kami salah naik bas diorang.. dan bas diorang dah pun bertolak ke pasar kurma.. aduhaiiiii geram je rase.. kami ni punya la tunggu.. kalau tunggu dalam aircond tak pe gak..
tapi sabar tu kan separuh daripada iman...hahha

lepas tu kami pun bertolak ke pasar kurma .. untuk beli kurma.. sampai je pasar kurma terus turun.. masuk je dalam kedai kurma tu ada aircond.. fuhhh legaaa.. semua jemaah bas sauna kumpul kat situ sebab nak aircond.. hahaha.. last2 semua orang beli kurma kat kedai tu je... 
tak daya dah nak berjalan cari kedai lain..
makanya kami angkut la segala makneka jenis kurma yang ada di kedai tu untuk kaum  kerarabat di tanah air..

lepas tu kami balik ke hotel dan berehat sementara tunggu waktu zohor.. disebabkan letih sangat berjuang dalam bas sauna tadi.. kami zohor kat bilik je.. 
lepas tu rehat lagi sampai asar baru g masjid..

lepas asar kami keluar g jenjalan ke kedai yang dekat-dekat dengan masjid nabawi.. 
lepas tu masuk masjid balik untuk berbuka dan solat maghrib.


mereka berdua sempat berselfie sebelum berbuka puasa.. 

hari kedua ni kami dapat masuk ke dalam masjid sebab datang awal..

inilah suasan berbuka puasa dalam masjid nabawi..seronokkk sangat.. rindu suasana ni..

macam biasa ... lepas berbuka dan solat maghrib kami balik ke hotel untuk makan.. 
lepas tu siap-siap ke masjid balik untuk solat isyak dan tarawikh..


abah tengah solat tarawikh... mursyid dah ketiduran .. kesiann dia... terpaksa heret jugak la .. 
tak pe la mursyid .. pengalaman berharga ni tau.. akan sentiasa di kenang sampai bila-bila..


lepas solat tarawikh.. malam kedua bersolat tarawikh di masjid nabawi.. Mursyid tangah mamai tuu.. baru bangun tido..haha ....alhamdulillah atas nikmat kurniaan allah ini..

saya pakai telekung arwah mak saya.. walaupun hasrat nak bawak mak bersama tak kesampaian, 
saya bawak telekung dan jubah mak ke sini.. 
moga-moga segala amal ibadat saya di sini sampai jugak dekat mak di sana..
rindu mak sangat2..









Saturday, August 12, 2017

Umrah Ramadhan 2017-Part 2

Assalamualaikumm...

Hari kedua di Madinah.. lepas bangun tido terus siap2 sebab semalam mutawwif dah pesan untuk tunggu di bawah pukul 6.30 pagi .. 
sebelum pukul 6.30 kami dah turun n tunggu di lobi hotel..


Hari ni grup perempuan akan ikut ustazah untuk ziarah ke masjid nabawi.. dan masuk ke raudhah.. 
grup lelaki akan ikut mutawwif untuk ziarah.... jadi terpisah la kami.. 
mursyid dengan abah dia.. saya dengan grup perempuan.. 

yang grup perempuan ni kena pegi berkumpul di lobi hotel apa ntah .. tak ingat dh nama hotel tu.. 
kat situ ustazah akan bagi penerangan sikit.. berkongsi pengalaman dan bagi tazkirah sekali,..
lepas selesai semua tu, kami terus bergerak ke masjid nabawi... 

ustazah bawak terus ke gate 25 iaitu gate untuk masuk ke Raudhah.. kami berkumpul di situ sekejap.. ustazah pesan untuk ambik wudhuk siap-siap kalau belum atau dah batal.. 
lepas tu ustazah bawak kami masuk ke dalam masjid.. dalam masjid tu ustazah pesan untuk buat solat sunat dan baca quran sebelum masuk ke raudah..sebab raudhah akan dibuka pukul 7 pagi sehingga pukul 11 pagi untuk kaum wanita.. 

lepas tu baru ustazah bawa kami masuk ke raudhah.. nak masuk raudhah tu kena tunggu lagi.. 
ikut kumpulan berbahasa melayu.. ikut je signboard yang dia pegang tu.. mana tulis bahasa melayu, join je grup tu.. 

lepas tunggu agak lama, baru la giliran kumpulan berbahasa melayu masuk ke raudhah.. nak tau kat mana raudhah, tengok carpet warna hijau lembut.. itu adalah raudah.. 
Raudah ni nabi sebut sebagai taman syurga.... masyaallah tak terkata bila dapat masuk ke taman syurga.. Raudhah ni terletak diantara mimbar dan makam rasulallah .. 
inilah antara tempat mustajab berdoa.. 

dalam raudhah ni tak leh lama-lama.. nanti pegawai yang jaga akan suruh kita keluar.. 
untuk berlama-lama dalam raudhah teruskan bersujud walaupun dah habis solat sunat..
 berdoa la  waktu bersujud tu.. 


berkumpul di luar masjid nabawi bersama grup perempuan lepas keluar dari raudhah
 ustazah bercerita tentang perkuburan baqi'.. kaum wanita tak boleh masuk kesitu.. 
jadi kami tengok dari kejauhan je lah

lepas selesai ziarah dengan ustazah, saya balik ke bilik hotel untuk berehat sebelum masuk waktu zohor.

yang bawah ni pulak gambar-gambar ziarah grup lelaki.. 
abah dan mursyid dapat la masuk perkuburan baqi' tu..




mursyid ziarah di kawasan perkuburan baqi'

Mursyid berdoa di dalam Raudhah. nampak tak carpet hijau tu.. itu la kawasan raudhah


lepas rehat sekejap di hotel, kami turun ke masjid untuk solat zohor dan asar... 
Lepas asar, petugas2 masjid nabawi akan mula buat persiapan untuk berbuka..
pekerja-pekerja di masjid nabawi ni memang cekap buat kerja..

kat sini bulan puasa memang rezeki melimpah.. ramai orang sedekah untuk berbuka... 
semua orang dapat makan free.. berebut-rebut diorang nak bersedekah makanan.

suasana berbuka di kawasan lelaki

suasana berbuka puasa di kawasan perempuan..

hari pertama berbuka di masjid nabawi, saya tak dapat masuk ke dalam... dah penuh.. 
jadi buka kat luar  masjid je..
 lepas berbuka, solat maghrib.. lepas solat maghrib kami balik makan kat hotel sementara tunggu isyak. perot orang malaysia wehh.. mana mau makan roti dengan yogurt ja wehhh. kena pekena nasi jugak baru lega...lepas tu kami akan ke masjid balik untuk solat isyak dan tarawikh.

suasana lepas solat tarawikh di masjid nabawi