Monday, August 28, 2017

Umrah ramadhan -Mekah part 2

assalamualaikumm..

Hari ketiga di mekah.. hari ni keluar unttuk bermiqat di masjid tanaim untuk umrah ketiga..
saya pakai tudung arwah mak..
dan saya buat umrah untuk arwah mak hari ni..

di depan masjid Tanai'm lepas selesai bermiqat.

dalam perjalanan ke masjidil haram untuk menunaikan umrah ketiga..


ni lah aktiviti mursyid sementara tunggu waktu solat..  masa ni dia dengan abah dia.. 
duduk kat tangga sambil merenung kaabah katanya... dapat pahala jugak mursyid kata.. haha


dah selesai umrah ketiga.. nak p bercukur pulak


selamat dah bercukur.. licin.. haha



ni duduk kawasan perempuan pulak dengan mama.. sibuk dengan aktiviti dia lagi..
memandangkan dia tak puasa.. so sy memang bawak bekal untuk dia masuk ke masjid..

bila dia lapar dia masuk dalam telekung saya.. makan dan minum.. haha


beginilah suasana di dalam masjidil haram setiap waktu..


 lepas berbuka dengan kurma dan air zam zam, semua jemaah akan solat maghrib dulu.. 
lepas selesai solat maghrib kami naik ke rooftop masjidil haram untuk makan bekalan yang kami bawak iaitu nasik arab kegemaran mursyid.. 
kebanyakan yang bawak anak suka duduk bahagian rooftop ni.. 
time makan kat atas ni, nanti adala yang share makanan depa dengan kita walaupun tak kenal.. masing-masing seronok nak bersedekah..

makan pun kena cepat..sebab satg pekerja pembersihan masjid akan start cuci keseluruhan kawasan sebelum solat isyak ..

mursyid tolong ambikkan air zam-zam untuk pak arab ni.. depa bagi roti kat dia..

terduduk keletihan dok ambik air zam zam bagi kat orang..haha.. banyak pahala mursyid. insyaallah


balik tarawikh kita makan aiskrim dulu.. sedappppp sangat..








Friday, August 25, 2017

Umrah Ramadhan -Mekah Part 1

Assalamualaikum..

Hari ni hari ke2 kami di Mekah..
hari ni kami akan keluar untuk ziarah dan terus bermiqat untuk umrah kedua di Masjid Jaa'ranah.

tempat pertama kami pergi ialah jabal thur.. tempat di mana Rasulallah dan saidina Abu bakar bersembunyi ketika dikejar kaum musyrikin ketika berhijrah ke Madinah ..



belakang tu lah Jabal Thur

lepastu kami terus ke Masjid Jaaranah untuk bermiqat untuk umrah kedua kami.. 
kat situ tak sempat bergamba.. sibuk dok membeli barang .. sebab ada orang jual jubah murah-murah depan masjid tu.. hahha..
kat Masjid Jaaranah ni Mursyid tak turun pun.. dia tunggu dalam bas dengan jemaah yang tak nak turun jugak.. jemaah yang dah banyak kali datang umrah.. diorang stay atas bas je.. 
jadi boleh la tinggalkan mursyid..

lepas tu kami ziarah ke Jabal Rahamah






selesai bermiqat dan ziarah ke jabal rahmah kami bertolak balik untuk selesaikan ibadat umrah kedua kami. 


sebelum masuk masjid, ada pak arab panggil mursyid n sedekah buah oren.. macam tau2 ja mursyid tak posa... haha

selesai saie untuk umrah ke dua




giliran abah pulak bersaie.. mama tunggu dgn mursyid.. 
sambil tunggu duduk dekat satu keluarga arab dengan anak-anak yang sangat2 comel.. 
apa lagi..snap la gambaq depa.. dengan harapan anak pompuan cek keluaq rupa anak arab,,.. hahaha.. nak rupa anak arab celah mana kalau dah mak pak keturunan melayu tulen.. 
tapi kat mekah doa p la kannnnn.. mana tau allah bagi anak sebijik muka lagu ni.. hihihi..



selesai umrah kedua kami balik rehat di hotel jap sebelum masuk waktu maghrib dan berbuka...



masa keluar masjid tu lepas waktu asar.
pekerja dah siapkan tempat untuk berbuka di dataran masjid.. 
macam nilah suasana dia.. seronok sangat2 tengok suasana macam ni
meriah sungguh.. 



waktu subuh di masjidil haram.. tak pernah tak ramai orang.. 
dok penuh sentiasa.. tak kira masa..
allah rinduuuunyaa.. 
jemput kami ke sana lagi ya allah...






Monday, August 21, 2017

Umrah ramadhan part 5

Assalamualaikum..

hari ni hari ke 5 kami di madinah.. semalam ustaz mutawwif maklumkan yang kami akan bertolak ke Mekah pukul 2 petang ni.. jadi lepas sahur terus ke masjid solat subuh..
kemudian sekali lagi saya tunggu di kawasan raudhah untuk masuk ke raudhah lagi sekali sebelum bertolak ke mekah.

lepas keluar dari raudhah saya terus balik ke bilik untuk siapkan beg..
balik hotel tengok kat lobi dah bersusun beg group kami .. wahh awal betul diorang ni..
lepas selesai bawak turun beg.. lagi sekali kami pergi masjid nabawi untuk ziarah selamat tinggal .
insyaallah kami akan datang lagi.. sebak rase nak tinggalkan masjid nabi..

lepas tu abah n mursyid dah siap pakai ihram ..
sebab nanti akan singgah di masjid bir ali untuk miqat umrah pertama kami.
lepas settle angkat beg masuk dalam bas, dan semua jemaah dah cukup, kami pun bertolak ke Mekah

dalam bas menuju ke Kota Mekah. 

sampai di Masjid Bir Ali, parking bas agak jauh .. 
so kena berjalan agak jauh untuk ke masjid..mulanya saya tak nak turun sebab mursyid tido.. 
kesian pulak kat dia.. dah la kat luar tu cuaca sangat panas.. jadi ingat nak niat atas bas je..
Ustaz cakap boleh niat atas bas kalau tak larat nak turun. 
tapi bila semua orang dah turun, saya rasa macam rugi pulak tak turun.. 
bukan senang nak datang sini kan.. jadinya saya kejut mursyid dan heret jugak la dia berjalan tengah panas dan agak jauh.




selesai niat umrah di miqat bir ali...

Alhamdulillah mursyid ok je.. 
tak de buat perangai pun walaupun terpaksa berjalan agak jauh di tengah panas.. 

lepas selesai niat semua, kena la menapak lagi nak naik bas.. fuhh cuaca teramatlah panas.. 
naik je bas..lega kena aircond.. terus tertido  dalam bas..

sampai di hentian Wadi Qudaid semua jemaah berhenti di sini untuk berbuka.. memang ramai.. penuhh.. jenuh nak kejutkan si mursyid bangun.. memang kami turun last sekali.. 
nasib baik ada tempat lagi untuk kami duduk..  sebab bas lain tak sampai lagi..


mursyid tido sepanjang kami berbuka puasa... penat sangat la tu

ni la menu berbuka kami.. nasi arab paling sedap pernah saya rasa.. memang sedap.. sangat sedap.. 

disebabkan mursyid tido kami tapau la sikit nasi arab ni untuk dia..
buat bekalan bila dia dah bangun tido nanti.

lepas selesai berbuka, kami solat jamak maghrib dan isyak di situ.. 

lepas tu kami naik bas dan menyambung perjalanan ke mekah..

Lebih kurang dalam pukul 12 malam kami sampai di Tanah suci kota Mekah.

Masyaallah terujanya saya bila nampak signboard masjidil haram.. rasa tak sabar nak pegi masjid.. 



masa kami sampai, orang ramai baru selesai solat tarawikh.. penuh orang di jalan.. 
bas terpaksa tunggu untuk dapat kebenaran masuk ke kawasan hotel..

bila dah masuk ke kawasan hotel.. macam biasa la.. kena angkut beg.. ambik kunci bilik.. 
kemudian tunggu la giliran nak naik lif.. memang ambik masa lama untuk urusan ni.. 
di Mekah kami stay di Hotel Haneen Firdaus.. 
tak jauh la dengan masjidil Haram..

dah selesai angkat beg semua masuk dalam bilik dah dekat pukul 3 pagi ,
mula-mula cadang nak rehat dulu, esok pagi baru pergi buat umrah.. 
tapi abah mursyid ajak selesaikan umrah malam tu jugak.. 
sebab di risau takut terlanggar larangan dalam ihram.. 

jadinya lepas makan sahur, kami terus ke Masjidil Haram untuk selesaikan Umrah pertama kami.. 
terpaksa la heret si mursyid yang keletihan.. tapi syukur alhamdulillah.. 
dia tak merungut langsung...dia ikut je.. 
padahal dia sejenis yang suka mengomen. tambah-tambah kalau dia letih.. 
memang akan buat perangai.. tapi di sini allah permudahkan semuanya..

Masuk je Masjidil Haram, nampak je Kaabah.. allahuakbar.. tak terkata ... 
perasaan seronok sebak semua ada.. 
Masyaallah tak sangka allah bagi kesempatan dan peluang untuk kami sekeluarga ke sini.. 

kami terus buat tawaf tapi sempat buat 2 pusingan, lepas tu kena stop untuk solat subuh.. 
lepas solat subuh sambung balik tawaf.. 

selesai tawaf kami pergi saei pulak.. kat sini mursyid dah mula tak larat.. 
saya akan berhenti rehat setiap kali dia cakap tak larat.. saya memang tak paksa dia.. 
setiap kali berhenti saya akan bercerita tentang sejarah nabi ismail, siti hajar ,bukit sofa dan marwah. dia seronok je dengar saya bercerita
bila dah hilang penat dia akan ajak saya sambung saie balik.. macam tu lah sampai habis saie.. 
dan kemudian kami bertahlul..
 tapi memang ambik masa yang agak lama la nak habiskan saie..

daripada pukul 3 pagi, kami masuk ke Masjidil Haram, pukul 10 pagi baru selesai umrah kami..
lepas je selesai umrah, saya terus bawak mursyid balik ke hotel.. memang kena bagi dia rehat.. 
bukan dia je..mak dia pun kena rehat.. 
abah tunggu kat Masjid lagi sebab hari tu hari jumaat.. 
so tunggu nak solat jumaat. 

kami dua beranak sampai je bilik memang terlentang terus tak sedar diri... 
penat sangat-sangat.. 
lepas asar baru kami pegi masjid untuk berbuka dan solat maghrib.. lepas maghrib kami balik nak makan nasi la kat hotel.. perot nasi wee.. 
tapi makanan yang disediakan pihak hotel  amatlah tidak memuaskan..macam rugi je balik makan.. 
lepastu nak masuk masjid balik untuk isyak dan tarawikh tak dapat sebab dah penuh.. 
jadi solat kat luar je..huhuu..  Esok kena datang awal..





Sunday, August 20, 2017

Umrah ramadhan part 4

Assalamualaikumm..

Hari ni hari ke 4 kami di Madinah.. macam biasa lepas sahur terus ke masjid untuk solat subuh.. 
dan alhamdulillah sepanjang di sini mursyid mudah bangun pagi untuk pegi solat subuh.. 
kalau kat rumah liat je nak bangun pagi g sekolah.. 

hari ni kami tak de aktiviti ziarah.. jadi sepenuh masa pegi masjid je la..



makam Rasulallah terletak di bawah kubah hijau tu ..



suasana lepas subuh.. 



mursyid dah tak larat jalan.. 

saya ambik kesempatan lepas subuh terus ke kawasan berdekatan raudhah.. nak masuk Raudahh lagi sekali hari ni.. saya pegi sorang-sorang je.. Mursyid dengan abah dia...
dan alhamdulillah allah permudahkan dan saya dapat masuk ke Raudhah lebih lama kali ni...
syukur alhamdulillah

lepas keluar dari raudhah, saya terus balik ke bilik rehat.. sementara tunggu waktu zohor..
dekat nak masuk zohor kami pegi masjid lagi untuk solat zohor..



Lepas solat zohor


sementara menunggu waktu asar

beginilah suasana dalam masjid nabawi ..sementara menunggu waktu solat



mursyid seronok lari kesana sini.. banyak tenaga dia..al maklumlah tak puasa.. hahaha..


sama je rutin kami setiap hari di sini.. pegi balik masjid je.. kadang2 singgah shopping.. hehe



lepas tarawikh hari ke 4..