Tuesday, September 17, 2013

latihan ke tandas day 5 6 7

assalamualaikum..

hari ni masuk hari ke 7 dalam proses train mursyid ke tandas.. 
hari ke 5 hari tu hari sabtu, so sy n hsben cuti..
mula2 plan nak g jalan2 ke Miri.. tapi hotel byk fully book..
so stay kat rumah je la..tapi mmg elok pun tak kemana sbb blh train mursyid betol2.
 kalau g jalan2 mesti kena pakaikan dia pampers jugak takut dia terbuang dalam kereta.
.tak ke naya.. ini sambungan daripada  latihan day 234 ye

hari ke 5 mursyid dah makin ok sgt2..
dia boleh control dalam tempoh yang agak lama....
si mama dia ni asyik tanya mursyid nak pee2..nak poo2 ?
 dia jawab no..tapi bila rasa mcm agak lama sikit lepas dia minum,
 mmg saya akan angkat jgk dia ke tandas walaupun dia ckp no..
tkt dia terbuang tanpa disedari.. hari ke 6 pun mcm tu jugak..dia tak terbuang langsung.
.semuanya selamat masuk dlm toilet dengan jayanya..alhamdulillah..
 kebetulan hari ke 6 tu kami pergi berkelah kat taman negara similajau.. 
sy pakai kan pampers jugak sementara dlam perjalanan ke sana takut tak sempat berhenti..
bila smpi snaa, saya chek pampers dia balik kering.
.mmg tak buang langsung..

osetad Mursyid..(gambar sekadar hiasan)
hari ke 7 pun berlalu dengan jayanya..
sebelah malam tu saya pakaikan dia pampers jgk..tapi sebelum dia tido 2 kali dia ckp nak pee2 n dia terus pegi tandas..
wahhh..hati ibu berbunga riang..
dia dah pandai bgtau n pandai pegi sendiri ke toilet..
tapi sy ikut la jgk..
risau dia sorg2 kat tandas..

so dalam tempoh 7 hari saya dah berjaya train mursyid ke tandas..
jimat kos pampers dah mulai skrg sbb dia pakai pampers malam sahaja.. 
sgt mudah rupanya nak train anak ke tandas ni..
cuma kena sabar utk hari pertama kedua n ketiga je..
pastu dia akan ok..

pada pendapat saya seawal 2 tahun pun kita dah boleh train anak ke tandas..
sbb kebanyakan budak pada umor 2 tahun dia dh oleh cakap sikit2 kan.. 
so mmg sesuai kalau nak train dia ke tandas..
cuma kesilapan saya dulu saya train mursyid ke tandas, tp bg pakai pampers jugak..
sbb tu tak berjaya..
jadi pada yang nak train anak ke tandas tu..
anda cuma ke barsabar untuk 3 hari saja..pastu dia akan pandai bgtahu nak ke tandas..mood happy sbb dah berjaya..jom lompat bintang....yeahyeah

Post a Comment