Saturday, January 25, 2014

resepi cendol mudah lagi sedap

asslamualaikum...

sebenanye dah banyak hari pak incik meluahkan keinginan nak makan cendol.. 
mase g shopping barang dapo br ni, die ambik cendol segera isi dalam trolley sbb teringin nak makan..(mengalahkan ibu mengandung kan.. ish ish) 
saye sebagai isteri mithali ambik cendol tu letak balik kt tmpt dia.. pak incik ckp.. 
eh abg nak mkn cendol la..kenape simpan balik..
jawab si isteri mithali, cendol tu rase mcm mkn plastik je.. keras.. 
nanti mama buatkan untuk abg ye..hah mithali sgt kan..
die pun angguk tanda setuju..

lepas seminggu kejadian tu berlaku baru la sye godek2 bahan nak buat cendol.
.haha mithali sgt lepas seminggu baru nak cari resepi..
so lepas godek2 resepi.. terjumpa resepi paling senang kat myresepi .
so dengan penuh semangat saya pon buat la cendol utk pak incik tersayang..

bahan-bahannya ialah:

1 cawan tepung beras
3 cawan air perahan daun pandan
1sudu kecil air kapur
secubit garam
pewarna (x letak pon tak pe)

ini adalah tepung beras ye puan2


ini adalah daun pandan kalau ada yg x kenai..haha

sila eja sendiri apa benda nih..ekekek
ni cara2 nak buat dia tau :
.. sukat secawan tepung beras.. 
masuk dalam periuk..
pehtu kisar daun pandan dengan 3 cawan air dan
 tapis masuk lam periuk td 
masuk air kapur  
dan secubit garam..

ni sukatan saye..boleh gune apa2 saja jenis cawan tapi hagak2 le..jgn cawan besaq cebok plak
 pastu masak atas api perlahan.. 
lepas tu kacau je.
.jgn malas2 nak kacau..takut dia berketoi..kalau jadi ketul mas x pe gak....
so kacau selalu sampi dia pekat n berkilat k..

kacau selalu ye..jgn malas2..

kalau dah jadi cenggini sila tutup api ye
pastu angkat n lecek2 kat dalam bekas berlubang ye..
pastikan anda dah sediakan bekas berisi air untuk lecekkan cendol masuk dalam tu.
.pastu biarkan cendol tu dalam air tu..
bila nak makan cedok jelah ye..
saya guna penapis berlubang cenggini je.. abaikan kemek2 yang telah dikerjakan oleh si anak

tudia... dah nmpk rupa cendol ku..
dah siap.. pastu campur dgn santan n air gula melaka ye bila nak menikmatinya.. 
saya guna gula melaka hat beli siap dah..i malas nak buat u..
tapi kalau nak buat sendiri pun senang je.. masak gula melaka dengan air xampur gula pasir sikit dan daun pandan..
 masak sampai anda puas hati dengan rasanya.. mudah jekk

pastu pastikan guna santan fresh k..hakak x suka santan kotak u all.. 
presh br sodap dik.. untuk masak santan tu, masuk santan, garam secubit , air sikit n daun pandan.
.masak atas api perlahan sat ja tau..
jgn lama sgt takut pecah lomak..

saya guna gula melaka yang mcm ni ye..

taraaaaa.. dah siap n boleh menikmati dah..tambah kacang merah lagi best..zass.
selamat mencuba ye hakak2 sekelian...



13 comments:

  1. Assalamualaikum :)

    Aaaaa saya dah lama sangat cari resepi cendol ni. Dekat tempat saya ni siap ada iklan dekat tepi-tepi jalan kursus membuat cendol. Amboi sampai kena pergi kursus nak membuat cendolnya T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. Kena g kursus yek.. Dahsyat gak.. Mungkin dia ajar buat mcm2 jenis cendol kot.. Hehe

      Delete
  2. Wah simplenya buat cendol.. Arwah atuk dulu siap buat tempurung kelapa lepas tu tebuk2 untuk tapis cendol. Sampai sekarang ada lagi tempurung tu untuk buat cendol. hee

    ReplyDelete
  3. Esok dh boleh buat.. thanks for de recepies kakak

    ReplyDelete
  4. yang ni paling mudah. terima kasih atas perkongsian. :)

    ReplyDelete
  5. yang ni paling mudah. terima kasih atas perkongsian. :)

    ReplyDelete
  6. yes!! dpt dh resepi cendol pling mudah..xsbq nk buat...

    ReplyDelete
  7. Mohon izin dapatkan resepi puan, tq... 😊

    ReplyDelete
  8. tq share ni resepi.. nak tanya kapur tu nak beli dr mana?

    ReplyDelete
  9. TQ Resepi Puan. Blh tau air kapur tu brp banyak ya.

    ReplyDelete
  10. Kenapa saya buat tak jadi 😩😩 bila makan rasa lembik semacam je. Terus buang semua. Anyway thank you untuk resepi

    ReplyDelete