Friday, February 28, 2014

bila anak berkata-kata....

assalamualaikum...

ibu2  sekelian.. berhati2 dengan segala tindak tanduk kita (walaupun ibu2 tidak bertanduk).
.anda diperhatikan oleh anak2 anda..jaga2 ada yang memeghati..
saya dah kena banyak kali..ngeh ngeh..

situasi 1

saya selalu pesan kat anak saya  tak boleh makan aiskrim sebab nanti batuk..
 so kalau saya teringin benau nak makan eskrem saya akan makan masa tidak bersama anak..

suatu hari, kami makan kat mcd ..
anak saya memang jenis tak kan duduk makan dengan bersopan santun..dia akan pergi merata tempat masa kami makan. sy ckp kt hsben teringin nak makan eskrem tp anak ada..
hsben ckp tak pe dia sibuk main tu tak perasan sgt tu..
so hsben pon g beli eskrem..

 tgh saya sedap2 makan eskrem, tetiba dia muncul..saya tak sempat sorok eskrem tu..
anak saya ckp.. " MAMA, JANGAN MAKAN AISKRIM..NANTI BATUK..HAAA TAK TAU.."
 hambek kau..sedap sgt ko pesan anak tak leh makan eskrem..
sekali kantoi..rasa nak telan eskrem tak lepas..
rasa nak sorok muka bawah meja pon ada..

tgk anak hakak tuh..dia akan meronda satu restoran bila kami makan luaq..hat baju biru kecik tu la anak haku..takkan hat pakai seluaq pendek tu kot..hagak2 la

dah lama tak pekena eskrem..huhu

situasi 2

anak saya ni kadang2 dia suka jerit bila dia panggil kita tak respons..
 ataupun kalau kemahuan dia kita tak ikut..
so saya selalu ckp kat dia.. mursyid kena cakap elok2 dengan mama n abah ,
tak boleh jerit2..so setiap kali dia buat mcm tu saya akan pesan..mursyid, cakap elok2..
bila dia ckp elok2 baru saya respon n ikut kemahuan dia..

suatu malam, saya suruh dia baca flash card a ba ta..dia ckp tak nak..sy suruh byk kali..
dia buat tak tau ..saya apa lagi..mula la nak tinggikan suara sikit..
sy suruh lagi dengan nada yang agak tinggi.
.terus dia cakap "MAMA , CAKAP ELOK-ELOK OK.. hahaha..
dush atas batang hidung..tokona den..
ade sekali tu pulak, saya nak menjahit ,
dia sibuk nak tolong..sibuk dok pegang gunting nak tolong gunting..
sekali dia pegi gunting benang dekat mesin...
apa lagi..hakak mula nak meninggi suara..sebelum saya marah.
.awal2 lagi dia cakap.. " MAMA, CAKAP ELOK-ELOK TAU".
.haha..kena lagi hakak..

dia tgh khusyuk tgk tb...

situasi 3

saya dan asben selalu pesan kat mursyid jangan makan or minum berdiri ..
so setiap kali dia nak makan or minum kami akan pesan suruh dia duduk dulu..

satu hari,, saya balik dari sekolah pastu terus g ambik dia kat nursery n balik umah.
.sampai rumah saya terus ke dapo ambik air n terus minum sambil berdiri..
sebab dahaga yang melampau..
tak sempat minum air masa kat sek.. sibuk benau hakak kalah guru besaq..
saya ingat mursyid kat ruang tamu..saya tak perasan dia ada kat belakang..
dia tengok saya minum berdiri..
terus dia cakap.." MAMA DUDUK DULU OK.. sambil tarik kerusi suruh saya duduk" terkedu sekejap hakak..
tebai muka 4 inci..malu kat anak yang baru umo 3 tahun tego..

posing lentok peberet dia

situasi 4

Mursyid ni kadang-kadang bila dia khusyuk buat sesuatu, kita suruh apa pun dia lambat nak respon.
.tambah2 kalau suruh p mandi time dia tgh syok tgk pocoyo..
 kelemahan dia  takut dengan cockroach/lipas..
so bila suruh dia mandi n dia tak respon, hasben sy akan ckap.
.eh nmpk mcm coackroach masuk bawah sofa  tu la..
apa lagi melompat dia masuk bilik air nak mandi sebab takut coackcroach gigit.

satu hari, hsben saya nak mandi, tapi dok sibuk tgk laptop dulu..
tetiba anak saya cakap.." ABAH, PEGI MANDI CEPAT ... hsben saya buat tak tau je..
pastu anak saya cakap lagi " COACKCROACH OOO COACKCROACH."
cpt2 hsben sy bangun n cakap " ok ok abah mandi haha  .
smpt lagi mursyid cakap kat abah dia.."GOOD BOY ABAH "..haha..


situasi 5

masa baby kan budak2 suka kutip benda kat lantai masuk mulut..
sama la dgn si mursyid ni..
so saya selalu pesan kat dia jangan kutip benda kat lantai masuk mulut..kotor..

satu hari sy tgh makan cucoq dengan dia depan tv..
pastu cucoq yg saya pegang tu terjatuh ke lantai.
.sy ambik cepat-cepat terus makan..
 tetiba mursyid cakap " MAMA, KOTOR TU..JANGAN MAKAN "
 hah sib baik hakak belum telan cucoq tu dik..
cpt2 sy luah.. haha


gambar sekadar hiasan dua mata-mata
jadi kesimpulannya berhati-hatilah dengan apa yang kita buat..
anak-anak akan ikut apa yang ibu bapa buat..maksudnya cakap serba bikin la kak long..
jgn cakap kat anak tak boleh tapi kita buat jugak kan..
pesanan buat diri dan sape2 yang tersesat masuk sini..haha..OK BAI



5 comments:

  1. salam kenal, singgah sini membalas kunjungan..then follow sekali :)

    timakasih yer sudi singgah n follow blog akak..keep in touch :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Same2 n tq jgk.. Slm perkenalan..hehe

      Delete
  2. hehe, lawak la sis, tu la kadang2 budak2 ni ingat apa yg kita pesan. good boy
    http://notamanjaku.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tq sudi jengok2 sini sis..done polo u sis

      Delete
  3. setuju... anak2 bukan shj mengikut kita, tetapi yang ada di sekeliling. sangat peka, dan sgt cepat pick up. kagum kdg2 dengan aksi mereka ni..

    http://islamdanana.blogspot.com/2014/03/testi-2-inayah-derita-murung-tak-tido.html

    ReplyDelete