Monday, February 24, 2014

bila dah jadi mak orang...

assalamualaikumm..

saya adalah mak orang hokayy..kot2 la ada yang pikir hakak muda remaja lagi..haha <------- perasan bebenau.. harini genap 3 tahun 4 bulan sy join kelab ibu2 gangster penyayang nih.. dalam tempoh tu banyak pengalaman baru n banyak jugak perubahan2 dalam diri..(bukan perubahan fizikal seperti lelemak kian menebal, saiz s sudah tidak relevan sahaja ye) .. lebih kepada perubahan positip la..

1. tahap kesabaran semakin tinggi 

 yang ni dok carta nombor satu sebab saya bukan seorang penyabar sebelum ni..
masa sebelum kawen, saya sgt tak suka kalau anak2 buah saya masuk bilik saya kacau barang2 saya, sepah2kan bilik saya terutama sekali masa saya nak bersendirian ataupun masa saya tak de. huh..memang hakak jerit sekampung blh dgr kalau anak2 buah hakak yang selori tu kacau bilik hakak dik.
.tapi bila dah ada anak, saya boleh sabar bila anak saya sepahkan kain baju satu almari.. bayangkan satu almari kena lipat balik..saya tak jerit langsung kat anak saya..
saya cuma ckp..ala kenapa sepahkan baju sayang..tgk anak senyum..hilang rasa marah..
 terkedek2 hakak lipat balik semua kain baju tu..

tengok tu satu almari dia punggah..pastu dok sengih kat dalam tu..adoii..
kalau dulu lepas saya dah kemas rumah, semua anak2 buah saya kena main kat luar..kalau nak dok dalam umah jugak kena behave..
tapi main dengan anak buah selori ni mana depa nak dengaq..main jugak smpi bersepah2 balik..saya apa lagi..meroyan la..
 tapi bila ada anak.. dia sepah mainan dia penuh dari dapur smpi ke pintu depan,
dia punggah barang2 dapo, dia punggah stok makanan..hakak boleh terbongkok2 kutip sambil tersenyum manis..

hobi dia punggah

kalau dulu saya paling pantang kalau lepas saya mop lantai, orang bagi tumpah air or apa2 yang mengotorkan lantai yang baru dicuci .huh..memang mendidih la hakak...
.tapi bila ada anak , lepas dia minum susu or air dia mesti tuang ke lantai setengah..hamik kau..
dulu kau mendidih sgt..skrg tak terkata apa..
terus ambik mop n lap balik..

segala jenis almari dia selongkaq

2. bangun awal n tido lewat  

 hah yang ni malu nak habaq..akulah juara bangun lambat masa zaman bujang..haha..bangun semayang subuh pastu tidoq balik.. mak dok berleter srh bangun cekup telinga dgn bantal x mo dgq.. haha..
 tapi bila jadi mak2 ni.. anak bangun koi 4.30pagi..kita pon gagah la celik mata jugak.. nak angkat mata x larat pun ku gagahi jua.. kalau weekend tiada la perkataan nak lajak tidoq smpi tengahari.. haha.selagi anak tak tido , selagi tu la mak2 tak tido..reti pulak ko bangun awal yek..
dulu masa zaman kanak2, sy penah bersembang2 ngn kawan2, letihnya jadi mak, kena bangun awal, siap makan, baju sekolah anak2 pastu kemas umah pastu masak plak utk lunch, petang kerah anak2 mandi n siap2 untuk ngaji, x berenti lgsg bekerja..huhu.
.masa tuh kami semua sepakat kalau boleh x mo jadi mak..kami nak jadik anak bongsu ja..haha..melampau benau.. 
dulu saya rasa mcm saya tak mampu nak buat semua tu, tapi bila dah jadi mak, saya boleh bangun seawal pagi..siapkan apa yang patut untuk anak n suami.
(ko sedap la cakap..ko baru anak sorang)..haha..
ko tunggu ko anak lapan mcm mak ko baru ko tau...hampuunnn mak..

cuba kalau anak ko sederet camnih..amacam?? haha


3. terlebih sensitif 

 dulu masa belom ada anak, saya tak sensitif sangat kalau tengok berita kes2 penderaan kanak-kanak or apa2 lah kes2 menyayat hati melibatkan kanak2..rasa simpati tu mesti la ada..
cuma tak mcm bila jadi mak nih..dia sensitif melampau.
.tak leh tgk langsung berita2 sedih pasal kanak2 nih.. 
mula meleleh ayaq mata..sbb terbayangkan kalau anak sendiri di tempat itu..sy mmg tak leh langsung tgk video2 budak kena dera..sgt2 tak smpi hati..
kasih sayang pada mak pun makin menebal sejak jadi ibu ni..
baru tau mcmana rasanya bila jadi ibu..mcmana susah hatinya si ibu bila anak sakit, mcmana risaunya si ibu bila tak jmpa anak seharian..huhu..kalau cerita pasal mak je..
terus rasa sebak n rindu sgt kat mak..huhuu..
rasa lebih menghargai mak.. 

mak saya yang bertudung hitam..saya rindu mak..huhu

4. lebih peka  

 dulu saya tak ambik peduli banyak benda..saya peduli benda yang nak dipedulikan saja..pehal ayat ko pelik sgt nih.. 
sejak jadi ibu2 penyayang nih, sy ambik peduli semua benda..terutama sekali pasal anak. bermula dari mula mengandung sampai skrg,
saya tak jemu, cari ilmu tentang parenting.. 
saya sgt ambil berat dalam segala hal dalam membesarkan anak.
.mana ada ibu yang tak nak yang terbaik untuk anak dia kan..
begitu jua daku..apa sahaja yang nak dibuat dalam kehidupan seharian, anak didahulukan.. 

hari pertama anak saya lahir ke dunia..hari pertama saya jadi mak orang jugak la ye
sebenarnya ada banyak lagi perubahan2 kecil selepas jadi mak2 nih..tapi yang paling ketara 4 di atas ni la kan.. 
so menjadi ibu ni sebenarnya bg banyak perubahan positif pada diri..
so pada mengkomer yang dok terhagak2 nak kawen pasai tak mo ada komitmen ngn anak kecik, mengkomer rugi beso..
memang agak leceh n memenatkan bila ada anak kecik ni, tapi keseronokan n kebahagiaannya mengatasi segalanya..
tambah2 bila balik keje penat2, balik tgk anak tersenyum dengan mulut tak berenti bercerita..
fuhhh hilang segala penat.
.rasa x mo p keja keesokan harinya dan hari-hari berikutnya...haha..


1 comment: