Saturday, March 29, 2014

jom perbaiki diri


Assalamualaikum...

wah tiap2 hari ade new entry..
 almaklumla... cikgu-cikgu sedang dibuai cuti sekolah yang indah.. 
so ada banyak masa untuk dihabiskan dengan membebel di sini... 
selalu banyak masa habis dok membebel kat anak n anak murid jek..

bila memasuki usia matang ni ( matang sedap sikit dari tua bangka kan).hakhak
saya banyak muhasabah diri.. 
kekadang kita rasa macam dah cukup sempurna sebagai muslim.. 
sembahyang lima waktu tak pernah tinggai,
 tudung pakai dari kecik sampai lani tak penah lupa.. 
patuh dan tak pernah menderhaka pada suami dan mak..
so rasa macam dah jadi muslimah yang baik..
tapi kita silap.. banyak benda-benda kecik yang kita tak nampak atau buat2 tak nampak..
 dosa2 kecil yang kita kumpul tiap2 hari tu..bila dah kumpul 15 tahun tak ke jadi besaq gunung..
sikit2 lama2 jadi bukit.. tapi kalau dah berbelas tahun bukan jadi bukit ,
dah jadi gunung ganang..
 tinggi lagi dari gunung everest dosa kecik kita ni..huhu..belum masuk dosa2 besaq lagi tu..
ampunkan kami ya allah..

bayangkan dosa2 kita yang terkumpul dah jadi gunung ganang macam ni..huhu

saya bukan setazah apatah lagi pendakwah muda (..apsal kena letak muda kat belakang tuh??kekeke)
cuma insan biasa yang kurang ilmu agamanya..
cuba belajar menjadi muslimah yang lebih baik.. 
so sangat tak layak la nak ceramah kat orang pasal ilmu agama..
apatah lagi nak selitkan ayat quran atau hadis.. 
sekadar peringatan untuk diri sendiri dan kawan-kawan yang singgah di sini..

kita ni semayang memang tak penah tinggal kecuali uzur..
tapi nak semayang diawal waktu tu agak susah kan..
ada je benda nak buat..
suka bertangguh sampai nak masuk waktu lain baru terkedek2.
masa nak semayang tu la baru terinngat nak buat macam-macam..
 nak2 pulak kalau tengah layan  drama sedap-sedap..
huh lagi susah nak bergerak..
 kalau baca pasal azab bagi orang-orang yang melengahkan solat ni..
takutnya ya allah..tapi takut tu sekejap je.. lepas semingu back to normal.. huhu..
susah nak lekat betol benda baik nih.. memang la salah si setan tu hasut ko..
tapi salah ko jugak tak kuat iman melawat syaithon yang dilaknat tuh..

kita semua sedia maklum .. 
aurat perempuan kan.. 
cuma muka n tapak tangan jek boleh tunjuk kat orang..hat lain semua kena tutup..
tapi susah sangat nak ikut kan.. 
saya bukan cakap orang lain..saya sendiri sangat susah nak ikut...
paling susah nak lekat ialah pakai stokin..kalau teringat pakai..kalau nak cepat tak pakai.. 
padahal kaki itu sebahagian daripada aurat wanita.. 
seluar dalam n baju dalam tak pernah plak lupa pakai.. 
padahal tutup kaki itu lagi wajib..kalau tak tutup haram n dosa besaq..masyaallah. ..hukhuk..
 seluar dalam ko tak pakai pon x pe,..bukan ade org tau pun..bukan dosa pon..asalkan ko berpakaian lengkap.. kahkahkah
.kita semua tahu benda ni
tapi suka ambil ringan.. lepas kawen hsben suruh pakai stokin..so saya pakai..
 tapi bila dapat anak jadi tak sempat dah nak pakai stokin.. selalu lupa...
banyak yang lupa dari ingat..huhu
tudung pulak memang la pakai dari kecik tapi kadang2 tak menepati syariat..
 banyak tudung2 yang singkat dan menampakkan bahagian yang tidak sepatutnya ditayang..

tutup aurat mengikut syaria't
so saya sedang berusaha buat perubahan kecil..
cuba untuk solat diawal waktu..kekadang berjaya kekadang terbabas juga..
kena lebih istiqomah dan kuatkan iman..

untuk bagi lekat pakai stokin pulak .. 
saya letak stokin n handsock dalam keta saya , 
dalam keta hsben  dan dalam handbag sepasang..
kalau saya tak sempat capai stokin atau lupa nak pakai saya ada spare part ....
setakat ni stokin sparepart tu belum disentuh lagi sebab belum lupa lagi sejak kempen ini dilancarkan..haha..

saya borong stokin n handsock cute mute nih utk lebih semangat dalam usaha kecil ini

audit diri sebelum keluar rumah..adakah aurat ditutup mengikut syariat
  dan sekarang ni sedang berusaha untuk pakai tudung-tudung yang lebih menepati syariat..
 tak  la tudung labuh macam telekong semayang..
cukup la yang boleh menutup apa yang patut ditutup..
 
saya sedang berusaha...doakan saya berjaya.. 
tidak mudah bila nak buat perubahan kepada yang lebih baik.. 
tapi kalo nak buat yang tak elok laju je kan..huhu
sama-sama kita muhasabah dan perbaiki diri..
semoga perubahan kecil ni boleh mendidik diri menjadi muslimah yang lebih baik..
insyaallah ...





5 comments:

  1. alhamdulillah... sama2 la jadi muslimah yang terbaik disisi allah... insyallah... syok juga bce blog akak... cntik stokin tu, siap ada corak lg.. mna bli tu....... )

    ReplyDelete
  2. @eqa_nadirah

    insyaallah dik.. salam kenal.. stokin tu beli kat instashop..

    ReplyDelete
  3. In shaa Allah...sy pun skang dah pakai stokin n sarung tgn

    ReplyDelete
  4. cantik stokin tu. beli kat mana ye

    ReplyDelete
  5. oit.insap aku..jom sama2 perbaiki diri..comey plak sock hg weh..t wasap aku hg beli mn

    ReplyDelete