Friday, April 11, 2014

"GiveAway Contest Gila Buasir Otak: Artikel Pilihan"


assalamualaikum...

artikel/entry ni saya buat pada 13 March 2014 semasa saya sedang kepenatan baru balik keje,
tengok keja rumah yang banyak sedang menanti dengan penuh setia..
dan2 rasa penat macam baru lepas lari 400 meter tak berganti2  ,
dan rasa nak rehat2 jek dan rasa nak cari bibik seramai 10 orang  untuk buat semua keja2 di rumah haku (macam rumah besaq sangat)
dan rasa malas jugak ada... tapi secebis jek ( ye la tu) ...hakhak..
tajuknya ibu dulu vs ibu sekarang
klik sini untuk ke sana..kemana?? mana2 jelah..klik je la..tak bawak ke alam bunian ehh..
ataupun layankan je artikel di bawah ni ..sama je pun



kita sebagai isteri dan ibu ni selalu rasa penat kan dengan kerja di rumah yang tak reti2 nak habis,
tambah pulak ibu2 yang bekerjaya..
kalau saya rasa penat dengan keja2 rumah yang bertimbun,
bukan penat saja sebenarnya malas pun ada jugak terpaut di situ.
.(tapi cakap penat la baru nampak rajin sikit) kekeke
saya selalu fikirkan ibu2 zaman dulu lagi letih saya rasa..
saya ambik mak saya sebagai contoh..
walaupun dia tidak bekerjaya,
 tapi jadi ibu zaman dulu lagi banyak keje saya rasa...


urusan kain baju..

 mak saya bangun se awal jam 4 pagi..basuh baju seniri , anak2 yang 8 orang n suami..
Bukan kain baju saja.. Kain selimut la .. Kain buruk la, Macam- macam kain lagi nak kena basuh..
basuh guna tangan la kak bedah...
.mana ada mesin basuh lagi kat rumah saya masa tu...
.mesin basuh hanya ada kt rumah masa saya darjah 3  ..
Sebelum tu mak saya guna tulang empat kerat dia gonyoh kain baju.. huuhu..

ibu2 sekarang..
baju bertimbun jugak kena basuh..
tapi ada anak dara jepun tolong basuhkan..
kau campak je masuk..kau tekan2 je..terus dia tolong basuhkan..siap perah..
ada lagi anak dara jepun (mesin basuh) yang lebih rajin.boleh tolong bagi kering.
.boleh terus lipat..tak payah sidai..
Kalau bajet ciput ada anak dara china sebagai pilihan..  Hakhak


 Masak memasak

Seingat saya masa saya kecik- kecik dulu kami sekeluarga tak pernah makan di luar..
Tiap hari mak saya masak..
Mula dari sarapan pagi sampai ke makan malam dia masak ..
Masak pulak bukannya mudah macam sekarang ni..
dulu, Kalau nak guna santan kena kupas kelapa..
Pastu kukuq (kukur tradisional bukan yg letrik tu) pastu perah baru boleh dapat santan..
Kalau nak guna kari kena giling rempah ratus dulu baru dapat rempah karinya..
Kalau nak kisar bahan kena guna batu giling (berat nanang benda nih) .
Dapur gas wujud kat umah saya masa saya darjah 1....
Sebelum tu mak saya masak guna dapur kayu..
Paling saya ingat kalau nak makan daging ayam..
Kami makan ayam sekali sekala je ..
Masa tu kami bela ayam 2 3 ekor je..
Arwah ayah sembelih ayam...
Pastu mak akan siram ayam tu dengan air panas dulu supaya senang nak cabut bulu dia..
Pastu kami adik beradik  berebut nak tolong cabut bulu ayam..
Pas dah bersih semua baru la boleh masak..
Banyak la proses kerja nak kena buat kalau nak masak tu..
Tapi dia tak pernah gagal memasak untuk kami..

Kita sekarang ni nak masak ape semua mudah..
Nak santan kau pegi supermarket angkut berkotak2 buat stok..
Nak kari berlambak2 kat supermarket ..macam2 brand dok ada..
Nak kisar bahan ko masuk bahan dalam blender ko tekan je.. Hancur lebur la jadinya..
Nak masak nasi..ko basuh beras ko masuk air..ko tekan.
.pastu ko boleh  layan drama melayu sambil whatsapp kengkawan. ....tau2 nasi dah masak..
 macam2 alat elektrik ada untuk mempercepatkan proses memasak ..
Kalau nak makan Ayam boleh makan tiap2 hari.. Berlambak2 ada jual yang dah siap proses..
 kiranya semuanya boleh siap dalam masa singkat.
kalau engkau pemalas tahap dewata punya..ada pulak makanan dalam tin dan makanan sejuk beku..
ko balik panaskan je.
.kalau pemalas tahap kronik punya..ko bukak tin ko tuang dalam mulut terus..
pinggan pun tak payah basuh banyak2..kahkahkah....
itu pemalas tahap tertinggi tuh...
tapi cuba tanya diri sendiri..
berapa kali kita masak untuk keluarga dalam seminggu..
engkau jgn tanya haku..haku mmg rajin..warisi drpd mak haku <---------------------- boleh pecaya ke?? percayalah...

urusan anak anak

Mak saya dulu urusan anak- anak semua dia urus sorang..
Tiada pembantu.. Arwah Ayah pon tolong sikit2 ja..
Tolong pujuk bila menangis dan bergaduh.. Haha.. Yang lain semua mak..
Daripada makan pakai dan apa saja semua panggil mak..
Bayangkan mcmna mak saya menguruskan anak seramai 8 orang seorang diri..
Huh letih nyaaaaa tuhan saja yang tahu.. Tapi tak penah dengar dia merungut..
Lagi satu mak saya tak pernah pukul kami langsung..
Kalau dia nak marah sgt dia cubit semut api je.. Tapi berleter biasa la ....
 bila kakak - kakak n abang- abang yang atas-atas dah besar baru la mak saya boleh rilek sikit pasal dah ada anak yang boleh diharap..

Saya sekarang anak dah la sorang je..
Pembantu memang tak ada la ( melampau sgt  kalau pakai pembantu) ..
suami pun selalu tolong mana yang patut.. Walaupun tak banyak.. Tapi tetap membantu..
Tapi mulut asyik merungut letih .. Ish ish tak patut betol kan...
Ok ok esok haku tak merungut dah..
tapi lusa haku tak berani janji.. Kekeke..

Sebenarnya saya sedang mengingatkan diri sendiri ..
Walau mcmana letih saya menguruskan rumahtangga,
mak saya dulu laaaaaaaaagi letih..
So berhenti merungut.. Perbaiki diri..
Jadilah isteri dan ibu yang lebih baik.. Insyaallah ... Peace..
 Jom masuk dapo jom..
Masuk dapo je la..
Masak belom tentu..  Kehkehkeh


5 comments:

  1. Salam. Nice entry. Mengingatkan saya betapa penatnya mak saya urus rumah hari-hari. Btw, done following u :) selamat berkenalan .

    ReplyDelete
  2. Saya pun facing the same tired-way too.. sampai benti keje terus. Nice entry and good content too.

    ReplyDelete
  3. selamat menjalani hari2 seorang ibu!! :)

    singgah sini dr rumah tuan penganjur contest..:)
    http://husnazahidi.blogspot.com/2014/04/giveaway-contest-gila-buasir-otak.html
    goodluck!!

    ReplyDelete
  4. Tahniah! Anda telah dipilih sebagai salah seorang pemenang GiveAway Contest Gila #5: Artikel Pilihan Buasir Otak. Mohon emel kepada saya princeofnoob[at]gmail[dot]com untuk menuntut hadiah. - See more at: http://umikasum.blogspot.com/2014/03/giveaway-contest-gila-5-artikel-pilihan.html#sthash.4WdDMKpk.dpuf

    ReplyDelete