Wednesday, April 9, 2014

cara saya mengurangkan minat anak pada ipad/tablet


Assalamualaikumm..

Baru- baru ni saya ada terbaca mengenai kesan buruk pada anak2 yang banyak menghabiskan masa dengan ipad..
kalau awak2 nak baca artikel tu.. klik sini..

saya cuma nak kongsi pengalaman saya sendiri ...
Kesan pada anak saya Mursyid yang saya nampak sejak dia berminat dengan tab nih..  (haku tak de ipad.. Ada galaxi tab jek.. Itu pun version yang lama.. Yang tebai bak bibir angelina jolie..kekek )

tapi bukanlah kesan yang nampak ketara sangat ..cuma berdasarkan beberapa kejadian yang membuatkan hati saya terfikir lepas baca artikel di atas..

tetapi Mursyid tak de la sampai tahap ketagih dengan tab..
cuma bila tak de orang nak main ngan dia, dia akan mintak tab..
mungkin sebab dia boring main sorang2.. kalau ada orang layan dia,
dia ok je.. Mungkin jugak dia nak perhatian..
masalahnya saya ada banyak keja umah untuk dibereskan..
dan kadang2 tak sempat nak layan dia sangat. so bagi dia tengok tv atau tab je..

untuk mengelakkan daripada dia kacau saya nak buat keje2 rumah..
Saya memang bagi je dia tengok selama mana dia nak tengok selagi dia tak kacau saya buat keje..
Untuk makluman (wah macam surat resmi la pulok) Mursyid ni jenis yang suka nak ambik bahagian bila saya nak buat keje..
So keja yang cepat siap jadi lambat..
Orang nak masak dia pun nak masak.. Orang nak lipat kain dia pun nak tolong..
Semua benda dia nak buat..
 Jadi jalan mudah lagi singkat saya bagi dia main tab jelah ..
Supaya saya boleh buat keja dengan aman damai..
cepat siap n cepat haku boleh berehat ...haha


Lagi satu Mursyid jenis yang tak kan duduk diam bila kami makan di luar..
Dia akan bergerak ke sana sini..
Dia makan sikit dia pergi jalan2 banyak.. dia jenis yang tak takut langsung..
dia pergi sesuka hati kaki dia nak melangkah..
kadang-kadang hilang dari pandangan..
kami  nak makan pun tak senang pasai asyik dok tercari2 dia.
So utk mengelakkan dia pergi merata2 tempat time kami makan di  luar,
saya bagi dia tengok tab..
So dia akan duduk diam layan kartun kat tab n saya n suami dapat makan dengan tenang..
baru la dapat kunyah n telan dengan tertib lagi bersopan santun bak pengantin baru di acara makan beradab.. hah tetiba...


1) meninggikan suara

saya selalu pesan cakap elok2 ,jangan menjerit kat Mursyid .
Selalunya dia ikut.. Tapi ada sekali tu dia meninggikan suara sikit bila dia mintak sesuatu dan saya lambat bagi..
bila saya marah,  dia marah saya balik..
dan saya agak terkejut sebab dia bukan jenis yang macam tu


2) kurang sabar

Satu hari dia mintak tab.. Saya tak bagi sebab bateri habis..
So tak boleh on.. Dia marah dan campak tab tu. ...
 Saya sangat terkejut dan tergaman sebab dia tak pernah campak2 barang macam tu..
saya marah dia..
Dia menangis tapi masih jugak dia nakkan tab tu walaupun saya cakap kena caj dulu..


2) kurang minat kepada mainan lain

minat dia pada mainan lain macam race car die,
 lego n mainan2 yang berlambak2 n berbakul2 tuh macam kurang sikit la..
Dia main jugak tapi Pastu dia mintak tab pulak..


3) kurang berkomunikasi 

dia agak kurang bercakap2 bila dia tengah tengok tab la
sebab dia tak bagi saya kacau n kalau saya tanya pun dia tak layan sangat..
Mursyid ni jenis yang banyak bercakap..
Kalau pergi ambik dia kat nursery tu.. Macam2 dia story..
Seronok dengar..



4) rebut/ambik barang tanpa kebenaran

Ada sekali tu saya pegang handphone,
Mursyid terus ambik dari tangan saya tanpa meminta kebenaran sebab saya tak bagi dia bagi tab...
saya marah pun dia tetap nak ambik jugak handphone tu..
tapi kalau dengan abah die..die tak berani la



Inilah antara perkara2 yang berlaku yang  membuatkan terfikir akan kesan daripada minat dia kepada tab nih. Saya sangat susah hati bila tengok Mursyid jadi macam tu walaupun tak ketara sebab bukan selalu dia bertindak macam tu..cuma sekali dua saja...tapi sebelum jadi lebih teruk saya kena buat sesuatu

Dan saya mula bertindak untuk mengurangkan masa dia pada tab nih..kalau boleh tak payah langsung lah
antara tindakan yang saya ambik ialah : 
 

1) kurangkan masa anak bersama tab sedikit demi sedikit

Untuk hari pertama saya bagi dia guna sejam sahaja sepanjang hari,
setiap kali guna 15 minit sahaja..
Cukup jam saya ambik balik walaupun dia menangis meraung menjerit nak terkeluar anak tekak sekalipun ..
hakak tak peduli.. jangan dia bako umah sudah..haha ..
sebab selalunya dia akan diam sendiri kalau tak dipujuk pun.
Hari kedua saya kurangkan kepada setengah jam sahaja..
Hari ke3 15 minit sahaja sehari dan seterusnya selang sehari baru bagi..
Dan sekarang ni dah lebih seminggu saya tak bagi Mursyid pegang tab..




2) luangkan lebih masa dengan anak

Bila saya tak bagi Mursyid main tab,
saya alih perhatian dia dengan banyakkan masa dengan dia..
Selalu bermain dengan dia..
Setiap kali balik sekolah n ambik dia kat nursery saya akan main dengan dia..
Apa saja dia nak main saya akan layan.. Dia ajak main hide n seek la..
Main racing car la .. Main lego la.. Semua haku layann..
nasib tak dak orang tengok time haku jadik monster jadian sebab Mursyid nak jadi superhero yang menyelamatkan princess...haakhakk.. buruk gila kau..

Mursyid saaaangat suka bila dilayan macam tu... sampai langsung tak ingat nak mintak tab..
Kadang2 kami mewarna sama2 .. Baca buku sama2 .. Painting sama2..
Dan buat macam2 aktiviti bersama2.. So minggu pertama saya mulakan gerak gempur ni..
Saya hanya buat keja rumah n masak selepas suami saya balik keje..
dia pulak akan ambik alih main dengan Mursyid.... .
selagi suami tak balik, saya akan main je dengan Mursyid..
 Masuk minggu ke2 saya dah boleh buat keja macam biasa dan dia tak kacau langsung..
Dia main je mainan dia sorang-sorang masa saya buat keje..
Bila keja saya siap baru saya layan dia main2 dengan dia..
kalau dia nak join saya di dapur pun saya layan je..









3) jadi contoh pada anak

Ini kesilapan kita sebagai ibu n ayah jugak
Kadang2 kita tak perasan yang kita jugak banyak habiskan masa dengan hp/gajet ..
Dok wasap kawan2 sampai tak terlayan anak depan mata..
( sori kawan2 inilah sebab kenapa haku dah jarang merapu meraban ngan hampa kat wasap)
anak tengok kita asyik  berkepit dengan  hp,
dia pun nak jugak ..
So saya dan hasben saling berpesan kurang kan pegang hp ketika bersama keluarga terutama bersama anak..
Sekarang kami banyak menghabiskan masa bersama tanpa hp di tangan..
Dan anak saya pun dah jarang sangat mintak tab.. Ade jugak sesekali dia mintak..
Tapi saya alihkan perhatian dia dengan ajak dia main.. saya bagi pilihan lain kat dia..
kita sebagai ibu bapak ni selalu dijadikan contoh oleh anak2..
apa yang kita buat dia akan ikut..
jadi kita kena tunjukkan contoh yang baik kerana anak2 adalah gambaran ibu bapanya..

ha tengok tu..kan dia ikut apa mak dia buat..haha

lepas 2 minggu saya buat macam ni, saya nampak perubahan positif pada Mursyid.. 


1) dia suka main dengan mainan2 dia tanpa mintak2 nak main tab lagi ..kalau main sorang2 pun ..
sambil bercakap bercerita mengikut imaginasi dia macam selalu..





2) dia mudah menerima dan mendengar arahan..
kalau dia tengok kartun kat tv, saya akan pesan, lepas habis cerita kartun kegemaran dia kena off tv..
dia akan off tv bila habis walaupun tak disuruh..


3) dia tak pernah lagi  ,  meninggikan suara apatah lagi campak2 barang..
kalau dia mintak sesuatu, kalau saya lambat bagi atau tak bagi..
dia akan terima je apa alasan saya..


4) dia tidak akan ambil apa sahaja barang tanpa kebenaran..
sampaikan kalau dia tengok saya pegang handphone suami pon dia akan mintak n bagi balik dekat abah dia..
dia akan cakap abah punye..haha..
tak dak peluang aku nak chek hp pak incik..ngehngeh


5) lebih banyak bercakap.. mulut dia tak berenti bercakap..
macam2 benda dia nak cerita..
pasal kawan  dia la..pasal cikgu dia la..n macam2 lagi la..
selalu ajak saya nyanyi lagu2 yang dia belajar di sekolah..
saya banyak belajar lagu kanak-kanak dengan dia....





6) lebih mudah belajar..senang terima apa yang kita ajar.
.kalau dulu..belajar sikit..dia cakap ok dah..nak tab pulak..
 tapi sekarang.. dia lebih enjoy dengan apa yang kita ajar dan dia boleh fokus




Alhamdulillah.. banyak kesan positif bila saya dah tak bagi Mursyid main tab..
ada pendapat mengatakan boleh bagi  anak2 main ipad/tab tapi hadkan masa..
jangan lebih2 dan jangan selalu.. dan kena setiasa pantau..

tapi saya takut jugak nak bagi dia main tab..
takut usaha saya ni sia2 kalau2 cinta dia kembali beralih arah kepada tab tebai itu.. hukhuk...
hakak tak rela dik..

tapi mungkin saya akan bagi jugak hanya sesekali..seminggu sekali ke..
takut dia teringin pulak tengok orang lain dok main ipad/tablet kan..
 tapi bukan dalam masa terdekat ni la..
bagi dia betul2 faham yang dia hanya boleh main tab tu sekali sekala sahaja






14 comments:

  1. Anak aku pun duk mula main game dah nie...si adik tgk jer la si abg main...tp kalau keluar umah mmg aku suruh tinggal...

    ReplyDelete
  2. Anak aku pun duk mula main game dah nie...si adik tgk jer la si abg main...tp kalau keluar umah mmg aku suruh tinggal...

    ReplyDelete
  3. gud job mama mursyid.. ape pun macam mama lynn anak2 da x main tab cos mama lynn da jual pun tab tu.. elok gk sebagai solution nak elak anak2 addict ngan gadjet

    ReplyDelete
  4. Wah, benda yang simple tapi memberi kesan yang teruk.. thanks fort the info :)

    ReplyDelete
  5. bagus artikel akak.. bole wat rujukan bekalan masa depan untuk bakal anak2 sy. btw, mursyid pnya rambut rare btl. menjadikan mursyid comeelll amat.

    ReplyDelete
  6. Kita bwk ank2 kita kembali ke zmn kita kecik2 dlu..ajar dy be kreatif utk create aktiviti brfaedah sendiri..mula2 ibu bapa kne tnjuk dlu..lama2 ank pn buat la..insyaAllah. .

    ReplyDelete
  7. Wahh..mursyid..rindunya kt dia,, tbaca artikel mamamursyid ni..tp mmg betul ap yg sis ckp ni..ank2 lbih kpd gadget dia xpedulikn bnda lain

    ReplyDelete
  8. Contoh yg bagus..gamba akak tuh suspen saye tgk die duk dekat kuali yg dipasang api..Anak saya pon petang2 saya ajak buat kuih hihi memang die suka..hati2 yer kak..kawan saya ade dua kes dah anak kecil die melecur sbb nak masak dan buat air sendiri..adeh risau saya dgr..tapi tuh la..memang budak2 ni suke begayut jer dgn kite kan..heheh..

    ReplyDelete
  9. Tahniah dan info yang sangat bagus dan berharap ibu-ibu yang mempunyai anak-anak kecil diluar sana dapat membaca dan mempraktikkan usaha yang dibuat. Saya nampak banyak sangat anak-anak kecil masa ini dirasuahkan dengan gajet konon-kononnya ini adalah mainan alaf baru..terkini dan moden dan nak berlagak pun salah satu ... tapi impak pada pembesaran anak itu orang nampak malahan ibubapa kanak-kanak itu sendiri pun tahu.

    ReplyDelete
  10. Salam akak,

    Nama saya Amalina Kamal dan saya dlm proses menulis artikel ttg kanak-kanak di era digital.

    Izin saya kongsi pengalaman akak mengatasi minat anak pada gadget dlm artikel saya jika tak keberatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan dik.. Semoga ianya bermanfaat ye..

      Delete
  11. terima kasih untuk perkongsiannya kak..
    & Tahniahhh.. :)

    ReplyDelete