Thursday, May 29, 2014

majalah sepanjang zaman


Assalamualaikumm..

hari ni hari mengemas rumah sedunia.. sebab esok dah nak balik ke semenanjung ..
tadi masa kemas2 majalah..tetiba terfikir ... ehmm sekarang ni dah jadi mak orang ni baca majalah pa&ma, saji, keluarga , wanita...semua majalah2 dengan isu rumah tangga, keibubapaan dan masakan..

 dulu masa budak2 baca majalah2 untuk bebudak la kan.. masa remaja dengan majalah keremajaannya..
dan terus terfikir nak buat entry pasal ni.. . 
jom kita tengok majalah yang pernah saya suka sejak dari kanak2 sehingga sekarang.
.kalau uolls lahir tahun 80an mungkin same kot majalah2 kegemaran kita ni.. ..


masa sekolah rendah



majalah kuntum dan dewan pelajar

teringat dulu masa sekolah rendah, perpustakaan sekolah saya memang ada langgan 2 majalah ni.. 
so kami memang selalu berebut nak baca majalah ni bila masuk perpustakaan.. 
kalau nampak cikgu letak majalah terkini kat rak majalah dan saya tak sempat baca, saya akan ambik dan sorok kat mana2 dalam perpustakaan tuh.. selalunya saya selit kat bahagian buku2 yang memang jarang sangat orang baca dan pinjam.... haha.. 
keesokan hari kalau masa free saya akan pegi library ambik majalah ni kat tempat yang saya sorok..
so saya dapat baca dulu..lepas saya dah habis baca baru saya letak kat tempat dia balik.. haha..
pastu berebut2 nak masuk contest mewarna n karya adik2.. macam2 cerpen dok cuba tulis..tapi last2 dibakul sampahkan.. tak penah satu pun hantar... hahaha.. sangat mengimbau kenangan la bila tengok majalah ni... rupanya majalah ni masih ada sehingga kini.. saya ingat dah tak de dah..


majalah bujal

ade kawan saya dulu , dia selalu beli majalah bujal.. kami ni berebut2 nak pinjam.. 
tapi dia selalu nak bagi pinjam dekat orang yang kawan baik dengan dia saja.. 
nasib baik aku kawan baik dia..so dapat la jadi orang pertama selepas dia habis baca..hahaha... pandaikan saya cari kawan.. ngengeh.. saya dah tak berapa ingat dah isi kandungan majalah ni..
 tapi memang menepati jiwa kanak-kanak saya pada masa tu la..


majalah gila-gila

memang boleh jadi gila baca majalah ni.. sebab selalu gelak sorang2... 
kekadang tak lawak mana pun tapi buat2 gelak jugak.. nak menunjukkan kata dah jadi gila kot..
dah lama tak nampak majalah ni dijual.. mungkin dah tak de kot.. 


majalah anak-anak sidek

yang ni pun saya suka bace jugak.. tapi tak banyak sangat keluaran dia yang saya dapat.. 
..sekarang dah tak de kot majalah ni..


majalah salina..

ini memang majalah lama.. kalau tak silap keluaran pertama dia tahun 70an..saya pon tak wujud lagi.. 
pelik kan macamana saya buleh tersuka majalah ni masa budak2.. saya kenal majalah ni dari kawan saya.. 
masa saya darjah 6, saya selalu pegi rumah kawan saya.. 
kakak dia selalu langgan majalah salina ni.. so saya pegi rumah dia semata2 nak baca majalah salina.. 
gigih sangat kan... berbakul2 majalah salina ni kat rumah dia.. siap pinjam bawak balik umah lagi...
 hero dia nama jeff kot.. ingat lagi tu..haha.. 


masa sekolah menengah


majalah URTV

saya rasa majalah urtv adalah majalah hiburan yang paling femes la masa dulu.. 
mana ada majalah hiburan lain.. sebenarnya dari sekolah rendah saya tengok kakak saya beli majalah ni secara sorok2.. Takut mak marah.. Haha
tapi masa tu macam tak berminat sangat nak baca.. Bila kat sekolah menengah dengar kawan2 dok bercerita pasal retis, aku tak kenal langsung retis2 nih.. Ternganga jela ...so pinjam majalah urtv kawan2..pinjam jela.. Nak beli rase rugi..haha. baru la mula kenal retis2 nih .... penah jugak verangan nak jadik retis...kahkahkah... jiwa remaja..harus la membuak2 nak jadi cantik macam retis.. 
walau muka kau huduh tahap tempurung pon.. totap teringin nak jadikk retis kannnn... 
nasib baik aku sentiasa terbayang tamparan jantan abang sulung aku dan batang penyapu bonda tercinta..
huh simpan lam hati je la niat nak jadik retis tuh.. dulu mana ada retis pakai tudung , 
semua jenis tak cukup kain je.. so bagi mak aiii, 
dunia retis tu tersangatlah tak elok ye...
sekarang je dah banyak retis berhijrah..dan alhamdulillah.. dah ada banyak perubahan..


majalah mangga

hah saya pernah jugak suka baca majalah ni.. tapi tak penah beli jugak.. pinjam kat kengkawan jekkk.. Buang duit jekk beli majalah gini.. Tak de manfaat...tapi bace jugak...
pastu baru terperasann yang majalah ni suka tempek gambaq tepi kolam.. dressing pon hazab sangat.. 
atuk2 pun buleh leleh ayo lio tengok geng2 nih posing...
posing melampau sangat.. so saya jadi menyampah dan terus tak minat nak baca.. 
cover yang saya tempek ni ,saya dah pilih cover paling sopan.. sebab keluaran aidilfitri.. 



majalah ujang

saya suka jugak majalah ni.. sebab boleh hilangkan stress.. 
asyik ketawa jek baca majalah ni.. walaupun kekadang lawak dia sangat bodoh, 
aku turut mebodohkan diri untuk gelak jugak... 
orang kuat majalah ni ialah arwah pak cik din beramboi.. (alfatihah)


majalah mastika..

masa sekolah menengah duduk asrama.. bila duduk asrama ni macam2 cerita seram dok ada.. 
hantu ustaz tanpa kepala bertenggek kat koridor sambil pegang rotan.. tak boleh blah betoiii orang yang reka cerita ni.. tak pasai2 ustaz pon jadi hantu.. nampak nau malas pegi surau...
sampai nampak hantu ustaz..memang ustaz sentiasa menghantui puak2 malas pi surau nih,..haha.. aii sangat rajin...rajin tidoooo
semua orang  takut..tapi dalam takut2 pun nak jugak bawak keluar cerita seram.. 
siap bawak keluar cerita2 seram dalam  majalah mastika di tengah malam..
memaang masing2 mintak kena penampar hantu kot..
pastu mula la rapat2 katil sebab takut.. kekadang satu katil himpit 3 orang bila takut melampau.. pastu terjaga tengah malam nak g tandas pun ajak satu dorm teman... takutttttt


masa di universiti


majalah remaja

bila dah masuk universiti.. wahhh bajet remaja anggun sangat..i dah jadi budak u okeeyy.. BUDAK U.... wah terus besar kepala kau.. terus jalan mendongak.. haha.. melampau.. 
 baca majalah remaja  .... terasa sangat sesuai dengan status budak u tuh...kahkah..
.kengkonon sangat menyerlah keremajaan iolls bila baca majalah remaja kannnnn..


majalah dara

pastu wujud pulak majalah dara.com nih.. untuk remaja yang bertudung.. 
wahhh sangat kena dengan jiwa i olls lah masa tu.. sempat jugak verangan nak jadi gadis penghias kulit majalah kauuuuu.. haha... gelakkan aku secara harmoni.. ada hati tuuuu... 
nasib baikkk la masih waras lagi.. 



majalah cosmopolitan

hah bajet mat saleh pulaks dah.. ade kawan saya kenalkan dengan majalah ni  .. 
tetiba saya pun tersuka baca n terus beli.. budak u harusla bace majalah englishhhh kau.. 
baru nampak keinggerisan kau tuh..muehehe... kengkonon dengan baca majalah ni english kau improve la..hah aku rase macam tu jugak.. berpeloh2 jugak time presentation.. 
tergagap2 gak nak jawak soklan lecturer... majalah ni memang ada versi BM.. tapi i ollss tak layan ok versi BM.. ..hahaha...hover sangat kauu



masa bekerja


majalah nur

bila dah habis belajar n masuk ke alam pekerjaan... minat pun dah berubah.. 
dah lebih kepada wanita melayu terakhir la.. majalah nur la pilihan yang tepat.. sesuai lah untuk wanita bertudung.. ada jugak ilmu2 untuk menempuh alam pekerjaan.. tips interview dan tips2 bina keyakinan diri.. memang sesuai sangat lah..
tambah pulak masa ni dah menggedik2 nak kawen..huahua... 
so dia lebih ke arah meng ayukan diri.. persiapan untuk dirisik dan dipinang kauuu..
kang tak laku pulak kalau ganas2 sangat



majalah pengantin

lepas dah jadi tunangan orang... cinta kita pun beralih kepada majalah pengantin la.. 
tengok dalam majalah ni baju pengantin cantik2..hah kita pun apalagii.. dok verangan la nak pakai baju cantek cenggitu.. tapi bila tiba hari yang dinantikan2..aku sewa baju murahhan jekkkk.. hahahahha.. 
cantik jugakk la.. yang penting itu jek mampuuu... huhuu.. sia2 dok belek majalah pengantin selama setahun... 


selepas berumahtangga


majalah mingguan wanita

saya rasa ramai wanita yang suka baca majalah ni.. yang belum kawen pun baca kan.. 
sebab masa belum kawen pun saya baca majalah ni.. sebab kakak saya memang langgan majalah ni..
banyak info yang berguna pasal rumahtangga, hubungan suami isteri dan macam2 lagi la kan kat dalam majalah ni.. resepi pon adee


majalah harmoni..

saya ade jugak beli n baca majalah harmoni ni... tapi tak banyak sangat.. majalah ni pun banyak maklumat pasal rumahtangga 




majalah pa & ma dan majala mami & baby

hah bila dah pregnant , kita beralih kepada majalah ini la pulak ye... banyak maklumat pasal persediaan menjadi ibu dan tips2 berguna untuk dipraktikkan pada baby kita.. so sepanjang tempoh mengandung sehingga sekarang saya masih setia dengan majalah2 ni..



majalah masakan

sebenarnya sejak kawen memang saya suka beli majalah masakan atau buku resepi.. 
sebab suami tak suka menu yang berulang2.. dia suka sangat kalau saya cuba macam2 resepi.. 
so untuk menambahkan skill memasak harus la beli buku masakan macam ni kan.. 
sampai sekarang saya masih beli majalah2 ini.... sangat2 berguna bila dah kekeringan ide nak masak.. 
saya akan belek2 majalah2 ni .. 


10 tahun akan datang...


majalah midi

mungkin 10 tahun akan datang saya akan mula membaca majalah ni pulakss.. ohhh  tidakkk
..nak baca majalah remaja balik lah.. kengkonon jiwa remaja walaupun diusia safi rania diamond...muehehe 



* semua gambar adalah ihsan google.com











13 comments:

  1. Ana tak rajin bace majalah. Selalu gi kedai pun carik komik. Dari dulu lagi camtu. Sampai sekarang tabiat usha and beli komik tu still ade. Hehe

    ReplyDelete
  2. Banyak koleksi majalah cikgu.. Ni baru cerita koleksi majalah, kalau cerita isi kandungan mau 44 hari tak habis cerita kan.. hee

    ReplyDelete
  3. Hehehe tu yg UJANG tu LEGEND tu ..
    Selalu la jugak layan majalah ni masa zaman sekolah dulu ..
    Best tergelak2 sakan bila baca ..

    ReplyDelete
  4. hahaha,bila tengok list ni,macam nampak sangat yang citarasa tu akan berubah ikut peredaran masa,. dari kecik sampai la tua kan,hehe.

    rindu majalah anak-anak sidek :*

    ReplyDelete
  5. heihei..samalah...semakin berusia minat yang lama dah ilang tp majalah ujang tu kalau ada tetap baca..
    bab retis memang takde beli sebab abah marah..gambo mmg hazab..

    ReplyDelete
  6. Dalam tak sedar, rupanya dah banyak majalah yang kita baca.
    Tak perasan sebab minat berubah mengikut usia.
    Lepas ni tentu selera berubah lagi kan..

    ReplyDelete
  7. jarang membeli majalah sebab skang info di internet je senang..tapi majalah lama tu ade jugak beli dulu..skang banyak majalah yang dah xde dikeluarkan kan.

    ReplyDelete
  8. Huhuhu sama.la kita...mse skola dulu ade koleksi majalah kuntum,dewan pelajar pastu kumpul anak anak sidek...masuk u beli dewan siswa n remaja....kbykan sume mjlh kt atas nih sy prnh bki n kmpul..tp skang x beli dh...google jer

    ReplyDelete
  9. Salam..datg senyum2 sini....
    sebab sama je kita nii...baca ikut peredaran masa dan keperluan semasa....
    Smlm pun bru duk kemas umh...rupanya byk betul mjlh terkumpul..

    ReplyDelete
  10. Majalah dewan pelajar tu mmg nostalgia btul... hihi

    ReplyDelete
  11. semua pernah bca kecuali majalah salina..
    skrg mumpul mjlah pa&ma mingguan wanita
    niat dihati nnti nk buat mini library..

    ReplyDelete
  12. ada lagi... majalah nono + jelita ;-)

    ReplyDelete