Wednesday, May 7, 2014

Resipi murtabak sedap

Assalamualaikum...

Suami saya sangat suke makan murtabak... Tambah2 kalau bulan puasa kan... 
Wajib la cari murtabak untuk berbuka.. 
Tapi kat bintulu ni nan hado la murtabak yang betol2 ngam dengan anak tekak dia ... 
Semua dia kata x best.. Kalau dah orang buat semua tak sedap, hah buat seniri la..

Dia memang semangat nak buat murtabak.. Apa lagi terus masuk dapo cari bahan.. 
Saya pon sukeee sebab boleh rehat ... Tak payah ahkak poning2 pikio menu malam ni dah.. 
Dah ade orang nak buat murtabak...boleh ahkak baring2 rilek2 verangan2 ..nanti kite bangun pekena murtabak je... tapi ...baru je baring2.. Orang di dapo dah panggil..
".mama....Tepong mane... Planta mane.... Garam mane... Adooii.. 
Hilang mood nak rehat... . Terpaksa la g Dok lepak kat dapo dengan anggunnya sambil membebel..
 Mane hakak tak bebel.. Cari benda semua tak jumpa... 
Padahal benda tu dok betul2 depan muka.. Sikit lagi nak masuk lubang hidung...

ok jom layan resepi murtabak abah mursyid ni...
sedappp ooooooo...kite tak tipu.. alif lam lam ha.. kalau tipu kite berdose..

resepi ini di taip sendiri oleh empunya resepi.. dan diedit oleh makcik kepochi.  isteri mithali

*  Adunan ini dapat menghasilkan sebanyak +-10 biji murtabak

bahan-bahan: 

Kulit Murtabak

2 cawan tepung gandum
1 sk garam
2 sk gula
Air
Planta

Cara menyediakan kulit Murtabak:

1.  Masukkan sedikit gula ke dalam tepung gandum
2.  campur garam dengan air untuk dijadikan air garam le.. takkan air mata air kot..
3.  Air garam dimasukkan sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan tepung, 
Uli sehingga doh tidak melekat kat jari jemari mulus awak tuh..kalau melekit lagi tambah tepung je ye.. 
4.  Bentukkan separuh bola tenis dan disapu dengan planta di sekeliling doh tersebut.  Biarkan ia kembang selama lebih kurang 3-4 jam



Inti Murtabak

Setengah kilo daging / ayam yang dicincang / hancur
2 biji kentang
2 ulas bawang besar (sederhana)
3 ulas bwg merah kecil
3 ulas bawang putih
Setengah inci halia
Air asam jawa
1 bungkus kecil Serbuk kari daging/ayam babas
2 sb Serbuk kurma/sup 
Satu ketul Stok ayam maggi
Minyak masak
Air
 Secubit garam
2 sb gula
Daun sup

cara nak buat inti murtabak

1.  Tumis bawang besar, bawang putih dan halia.  Masukkan daging tadi.
2.  Masukkan air asam jawa, serbuk kari, serbuk kurma, sedikit air dan kentang yang dipotong dadu tadi.
3.  Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
4.  Masak sehingga airnya agak kering.
5. Masukkan daun sup dan sejukkan.


Cara mencanai murtabak

1. Potong setengah bawang besar, di potong biasa
2.pecahkan sebiji telur dan ambil inti daging yg telah disejukkan dalam 2 sudu ikut selera anda dan campur dgn bwg yg telah dipotong tadi.
3.tuangkan minyak sedikit atas kuali leper, aku guna pemanggang serbaguna ganti kuali supaya masak cepat. nak cepat je kau..
4. Masukkan bancuhan telur n inti daging tadi, masak sehingga separuh masak.buatlah bentuk petak or bulat agak2 boleh balut dgn doh td.



5. Canaikan doh tadi nipis2 dan letakkan inti murtabak yang dah dimasak atas kulit canai tadi dan balutkan perlahan supaya tak terkoyak. kena lemah lembut sikit ye.... 
part ni ahkak le kena ambik alih.. abah mursyid jari jenis kayu jati punye...



6. Goreng sehingga masak kekuningan....


Kuah bawang 

Campurkan gula, cuka, air (supaya tidak terlalu masam), bawang merah dan beberapa titik sirap.  
Kacau sebati. Dan biarkan selama sejam.

dah siap.. boh lam pinggan dan kita ngap same2 ye.. jangan lupa baca doa makan dulu.. jangan gelojoh sangat..tau la sedap.. kehkeh.. selamat mencuba ye.. boleh jual ni.. kalau awak buat jual. ahkak mintak komisyen 50 % je.. tak banyak pun..ngengeh...



22 comments:

  1. wah boleh cuba ni...

    *pssttt...nanti buat photobook untuk mursyid tau...ihikss...

    ReplyDelete
  2. @Farah Waheda Wahid
    insyaallah nak buat gak.. belum ade mase nak belek2 gamba die..hehe

    ReplyDelete
  3. wah...nampak sedap bangat sis:)
    bulan pose mmg org faverat beli murtabak..

    ReplyDelete
  4. My favourite..
    Sedap ni bila bulan puasa

    ReplyDelete
  5. tetiba teringatkan murtabak mak saya.. lebih kurang cenggitu la... :D

    ReplyDelete
  6. sedapnyaaa..husna pon suka sangat murtabak..tp murtabak sekarang ad ayang inti tipu..bawang je lebih..>.<

    ReplyDelete
  7. hmmmm sedapnya... nampak macam senang pulak buat... boleh try ni...tak pernah lagi buat murtabak :)

    ReplyDelete
  8. eh eh ramai pulak update psl resepi murtabak ptg2 gini. terliur!

    ReplyDelete
  9. blh cuba sendiri nih . klu beli kat kedai , byk lak minyaknya ...

    ReplyDelete
  10. nampak sedap, tapi akk ni rajinmakan je..hhee

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum nasibah...sedapnya tengok murtabak ni..teringin pulak nak buat berbuka nanti..:)

    ReplyDelete
  12. Zumal nak try buat la bila free nanti :))

    ReplyDelete
  13. wahhhh sedapnyeeee. lama tak makan murtabak ni. :D

    ReplyDelete
  14. nampak macam senang.. tapi memerlukan kesabaran yg tnggi. hehe

    ReplyDelete
  15. errr...rasa macam sama je dengan awok..... masa nak masak memang semangat..... tapi failed tang cari barang2 mana Mem awok simpan... hihihi.... sedap nampak nye tu.... yang pasti bulan Pose nanti... antara hidangan wajib ada...

    ReplyDelete
  16. lamanya x mkn murtabak... (sbb aleergi telur)


    p/s terima kasih krn sudi follow

    ReplyDelete
  17. Wah sedappp...nti nak cuba gak...nmpk senang

    ReplyDelete
  18. saya pernah buat ikut resepi ni. menjadi n anak2 pun suka. tq perkongsian resepi

    ReplyDelete