Monday, June 23, 2014

Jalan-jalan ke Miri

Assalamualaikum..

lepas habis cuti-cuti ke Padang dan Bukinttinggi, kami fly ke Penang pulak untuk balik ke kampung saya.. stay 3 hari kat kampung, pastu fly ke KL balik n terus ke Bintulu..
so seminggu je la kami balik ke semenanjung.. dan bercuti..

hah dah balik ke Bintulu.. dok dendiam je la kat umah ye..
tapi kalau dok dendiam sape nak mendobi kain baju ..sape nak kemas umah..sape nak masak....
.................. ok bibik kan ade...erkkk....
sejak bila pulak kau ada bibik...
eh eh bukan ke aku ade bawak balik bibik sekali  ..ekekeke.. ..
jangan kau berangan... sila kembali ke alam nyata..

nasib baik cuti sekolah ade lagi seminggu...
so sempat la nak settllekan kain baju dan segala kerja2 surirumahtangga tu kan..
sebab hari jumaat nanti, kami akan sambut kedatangan anak buah saya si along tu pulak..
dia teringin bebenau nak naik belon (kapal terbang).. teringin nak datang bintulu katanya...
jadinya makbuah yang baik hati pon sponsor la tiket flight untuk anak buah ..

so hari jumaat malam flight dia sampai dari Kl..
 pegi jemput dia kat airport n terus bawak dia g makan ..pehtu balik rumah n berehat..
sebab esok kami akan bawak along si  " pelancong" berjalan2 ke Miri..

pagi esoknya.. janji nak bertolak lepas subuh.. tapi macam biase la..
subuh dah lepas sampai ke Ho Chi Minh.. kami tak bertolak lagi..
lebih kurang pukul 10 baru la bertolak.. sampai ke Miri pukul 12 lebey..
singgah kejap kat pantai Luak Bay.. makan jagung bakar n air kelape..
pastu terus pegi makan kat restoren yang wajib singgah bila ke Miri iaitu Muara restoran.
Menu istimewa kat sini ialah nasi lalapan..
 ape benda yang jadi lalapan tuh....
 ikan keli, tempe, tauhu, timun, kacang panjang, kobis, pucuk ubi n sambal belacan..
ce kire cukup lapan tak..
pastu makan dengan nasi putih n sup kosong.. memang menyelerakan.. sodap tau..

lepas kekenyangan kami terus pegi check in kat hotel..
kebetulan hotel yang kami book tu dekat je dengan restoran Muara tu..
kami stay kat Hotel Nur.. selalunya kalau ke Miri kami suka duduk kat meritz hotel ataupun everly.
.tapi semuannya fully book.. nasib baik hotel Nur ni masih ade kekosongan.. itu pun satu bilik je tinggal.. hotel ni hotel baru.. memang kemas, cantik n bersih..
nanti saye review pasal hotel ni ye..
(kalau ade mase la.. sibuk nau ahkak kebelakangan ni.... pssst buat2 sibuk je sebenonye)..

wajib selfie bila ketemu cermin besau..

lepas check in n letak barang.. kami terus keluar nak bawak pelancong kami meronda2 bandar miri..
mula2 bawak dia ke Muzium Petrolium.
 psssstt.. sebenonye pemandu pelancong pon tak penah masuk lagi dalam muzium ni..ekekek
ade jugak datang sini.. tapi tak masuk.. ambik gambar kat luar2 jek.. kehkehkeh..
bila bawak pelancong.. harusla pemandu pelancong kena masuk.. Masuk adalah percuma ye..

pintu masuk muzium

pemandangan Bandar Miri dari dalam muzium

pehal pelik nau pose haku ni yekk... kengkonon nak pose manja cam Mursyid.. tapi dah rupa hantu kak limah.kehkehh
lukisan 3d di dinding Muzium

ikut situ ye puan.. pegi terus dont belok2..

..saya pemandu pelancong baq hang..

jumpe pulak tempat main2 cenggini.. memang suke la si kenteng tuh

Lepas tu bawak pelancong pegi Miri handicraft centre pulak.. Kot2 la pelancong nak beli sobinier untuk sanak saudara dia .. sanak saudara dia kan sekampung.. beli sikit2 mana cukup..
kang berrebut2 plak diorang nakkan keychain Miri..kehkehkeh

gambar kiri: pintu masuk miri handicraft centre
gambar kanan: mak cik comel tengah buat gelang manik.

tudiaaa,,,, mai mai... beli..beli jangan tak beli..

sawan selfie menyerang bila jumpa ceromin .. mahapkanlah daku

pose wajib si ibu dan anak....ini adalah mural kat dinding Miri Handicraft Center..sangat berseni kannnn

pastu kami balik ke hotel n siap2 nak bawak g mandi manda kat Taman Awam Miri..
Taman Awam ni memang dibuka untuk semua orang secara percuma..
petang2 boleh bawak anak2 beriadah dan bersantai di sini..
Tempat ni memang dijaga dengan bersih..

along si pelancong dan mursyid anak pemandu pelancong

ade air terjun jugak kat sini..tapi coet ni je lla

ade titi gantung jugak..

dah puas mandi manda.. kami balik ke hotel.. sebelum balik, kami singgah di pasar malam saberkas.. beli siap2 makanan untuk dinner..
pastu " TING" tengok2 aku sedang beradu di atas tilam nan empuk dah..ngehngeh

pagi esoknye.. kami bersarapan di restoran selera rasa segar.. sini pun restoran wajib singgah jugak bila ke Miri.. nasi lemak die best..ade macam2 pilihan lauk..

lepas makan.. kami balik ke hotel ..rehat2 jap n siap2 dan checkout.. lepas tu kami pegi bintang mall.. jalan2 kat parkson.. tengah2 ahkak dok belek2 handbag.. tetiba.. plup...gelap gulita dalam parkson tu..

tak de letrik..
diorang cuma gune generator untuk nyalakan lampu.. tapi air cond tak leh on..
owhh panasssss...menyauna .... terus kami keluar dan tak jadi shopping..
terlepas satu handbag.. tapi selamat duit aiii...

lepas tu kami pegi makan dekat The bulatan cafe. si Mursyid tido pulak.. so along n abah mursyid je turun makan.. mak mursyid dok buat2 diet je la.. malas nak turun sebab tak mau kacau mursyid tido..
 tetibe boipren kite bawak nasi sepinggan hantar kat kite dalam kete... alaaaa suwit sangat la boipren kite kann kannn... kahkhaka.. jom muntah ramai2..
jemput makan...

lepas makan.. terus bergerak balik.. dalam perjalanan balik kami singgah sekejap di Taman negara Gua Niah.. saye pun belum pernah lagi menjejakkan kaki ke sini sejak menetap di bintulu ni.. disebabkan bawak pelancong kena la singgah nak tunjuk kat pelancong kannn..

tapi kami sampai situ dah lewat.. so ronda2 kat depann tu je la.. tak la masuk sampai ke gua niah nun..
nak kesana kena naik bot seberang sungai..

kami bawak pelancong takat ni je la ye pelancong ye..nak ke gua niah kena seberang sungai ni guna bot tu

dah habis ronda2 kat taman negara niah ni.. pastu kami pun bergerak ke Bintulu..
dannnn mak mursyid n mursyid pon membuta sepanjang perjalanan..ekekeke...
memang pemandu pelancong ni tak boleh pakai langsungggg.

1. makanan tu menyelerakan, tiba2 terasa lapar pulak ni...

2. bace entry nih mcm best aje gi miri...adehh

3. Ahahaha..mama mursyid ngan budak kenteng ke main posing. :D cantik la yg pose kat dinding Miri Handicraft Center. Cam real je.

4. betul2 berjalan sakan nih..happening tengok gambo

5. Macam best je ikan ngan sambal tu..

6. hehe...Miri memang best!saya sampai lah ke puncak Gua Niah! too bad tak dapat masuk Muzium Petroleum sebab g hari Isnin. tutup la plak

Miri memang best : my Miri trip

7. Bila Lya baca tulisan MM ni rasa cam nak pergi sana la..Nampak seronok jer MM sekeluarga jalan2 ..Patut lama tak layan blog cuti2 lagi upernyerr..Lagi sekali nak bgtau masa baca entri ni macam kita lak yang duduk dalam cerita hehehee .Seronoknyerr.. Selamat bercuti

8. comelnya selfie dua beranak ni..hihi..

9. nampak menyelerakan sangat lalapan.. sebab ada ikan keli.. hehehe..

10. bestnya kalau dapt jalan jalan kat sana.. part boyfren hanta pinggan nasi tu, memang so sweet.. hihihi.,, tak muntah pun :)

11. Banyak jugak tempat menarik kat Miri yer..nanti balik Kuching boleh jenjalan ke Miri pulak..ambik flight dari Kuching murah sikit.. =D

12. mak ai..meriah sungguh jalan-jalan...ke hulu ke hilir mama mursyid ni yer...selfie tu wajib...hehehe...ikan tu geram je tengok nyer

13. Seronoknyer jalan2...makan2...
    Salam ziarah dari bunda dan Salam Ramadhan Al Mubarak...

14. kalau ikut kan tahun ni nk berjalan ke serawak. tapi terpaksa ditunda..

a’aa cukup lapan.mcm nasi ayam penyet tapi ada ikan keli.

alolo, baru la suami mithali kan. so sweet la

15. wah!! nyamannya ada org embak jln2. so, mama mursyid tauk klaka srwk sik? huhu.

16. antara tmpt yg tingin sy nk g...gua niah

17. seronoknya dapat jalan jalan kat miri..cantik permandangan kat sana kan

18. Mulanya Rasa cam miri x best..tapi dah Baca entri Ni Rasa cam nak p plak..hehe

19. Best kan bercuti di Miri~ !

Jika Anda, keluarga dan kawan-kawan ingin bercuti di Miri?
    Kami dari HRB Car Rental Miri menyediakan perkhidmatan kereta sewa dengan harga yang berpatutan. Sewa untuk kegunaan Miri-Brunei boleh diatur

Hubungi kami di 019 233 6923 / 013 883 6923 untuk mendapatkan harga dan servis kereta sewa yang terbaik di pasaran !