Sunday, June 29, 2014

rapatkan dan penuhkan safff

Assalamualaikum..

Bulan Ramadhan bulan yang berkat ,Bulan rahmat dan bulan utama Pahala digandakan, 
doa diterima Bulan Lailatul Qadar yang istimewa.. 
(eh eh macam pernah dengar jek mukaddimah kau nih.. macam cilok jek..macam lagu hijjaz jek ) haha.. puasa2 ni malas nak pikio banyak2.. pikio nak masak ape jek petang ni. 
pinjam jap lagu orang buat mukaddimah entry hari ni.. muehehe..tak payah haku susah2 fikir kott..

semalam kita dah mula terawih kann.. so saya sekeluarga pergi la ke masjid bawak mursyid sekali..
 tahun lepas lagi kami cuba2 bawak dia ke masjid dan berjaya..dia seronok  sebab ramai kawan.. 
dan dia tak kacau sangat.. so tahun ni bawak lagi le.. 
dia awal2 lagi mintak kopiah sebab petang tu masa mandikan die, dah bgtau nak pegi masjid...
dia tak sabar2 ..llepas mandi n pakai baju terus mintak kopiah nak kemasjid.. haha



selfie itu perlu..ngehngeh...nampak tu muka mursyid paling seronok nak ke masjid...

malam pertama ni seperti yang anda sedia maklum.. penuh la jemaahnya.. sampai ke luar le safnye.. 
itu memang sangat bagus.. 
yang tak bagusnya... saya hairan dan geram jugak.. ada orang yang jenis tak nak berganjak ke saf depan kalau saf depan kosong.. buat2 tak nampak jekk
kat mane die melabuhkan punggung die masa mula2 sampai masjid tadi.. 
kat situ la dia nak duduk sampai habis.. 
macam dah jumpa lombong emas dekat tempat tu..
.kalau berganjak kang lombong emas tu dapat kat orang lain kannn..

masuk terus la kalau nampak ada kekosongan saf di depan kan
tak payah tunggu orang panggil la kan.. 
saya rasa semua orang sedia maklum kot perlunya kita penuhkan saf hadapan dulu..
nak di tegur, nampak tua2 dari aii.. aii kan sentiasa muda.. 
budak umo 15 tahun pon aii nampak tua dari aiii..ekekek<-------huh tak sedar diri melampaui batassss....
tak ditegur sampai billa2 kot bebal macam tu jugak..
adoii geram dibuatnya.. tapi tak baik geram2 puasa2 ni kan..huhu

untuk kakak2 dan adik2 yang tak berapa tau atau buat2 taktau ... 
meh sini adik angkat tiri setazah bahyah nak berkongsi ilmu.. 
bukan nak bagi ceramah .. 

Sabda Rasulullah.s.a.w. lagi;Daripada Abdullah bin Umar r.a., katanya: Sesungguhnya Rasulullah.s.a.w. telah bersabda: " Betulkan, penuhkan dan rapat-rapatkan saf-saf solat kamu, samakan kedudukan antara bahu-bahu kamu, penuhkan semua ruangan-ruangan kosong yang terdapat dalam saf, bersopan santunlah dengan saudara-saudara kamu ketika meluruskan dan merapatkan saf dan jangan sekali-kali membiarkan ruangan-ruangan kosong saf terdedah kepada syaitan. Sesiapa yang memenuhkan saf dan merapatkannya, nescaya Allah SWT menyambungkan rahmat-Nya bagi orang tersebut dan sesiapa yang memutuskan saf, nescaya Allah SWT akan memutuskan rahmat-Nya dan inayah-Nya daripada orang tersebut" ( Riwayat Abu Daud )Dalam Hadith ini Rasulullah.s.a.w. menegaskan pula bahawa saf yang tidak rapat akan membawa kepada putusnya rahmat dari Allah SWT. Ini berlaku kerana apabila saf solat tidak rapat maka syaitan akan datang mengisi ruang tersebut, seterusnya melalaikan ahli jamaah sehingga mereka tidak lagi mengingati Allah SWT dalam solat.Dua janji (perkara) buruk ini jika bener-benar berlaku, cukup untuk menghancurkan kekuatan umat Islam dan melemahkan mereka selemah-lemahnya. Dari sini timbul persoalan adakah kedua-dua janji buruk tersebut sudah tertimpa ke atas masyarakat kita atau sebaliknya,

sumber

dan adik angkat setazah bahiyah ni pon ambik ilmu kat sini jugak..
sama2 lah perbetulkan mana yang tak betul ye.. 
semoga ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya..
selamat menunaikan ibadah puasa.. 
jom gandakan amalan di bulan mulia ni

psss.. masak ape hari ni untuk berbuka? 

19 comments:

  1. seronok tengok gambar2 dekat entry nih
    keluarga bahagia :)

    ReplyDelete
  2. Wah... comelnya mursyid! Bagus2... ajar anak dari awal kenal dengan masjid... Semoga Mursyid jadi anak soleh ye...

    ReplyDelete
  3. Moga apa yang salah diperbetulkan... Insha Allah ibadah kita diterima Allah

    ReplyDelete
  4. Hehe..memang payah nak suruh orang susun saf ni
    P\s : comelnya famili awak..moga bahagia sampai bila2.salam Ramadan

    ReplyDelete
  5. Memang selalu centu la yang berlaku kak kat surau2 atau masjid2. Ana pun suka gak dok belakang. Tapi dah kalau kat depan kosong, takkan ana nak duduk saf belakang gak. Terputuslah saf jemaah.

    ReplyDelete
  6. comelnye Mursyid!

    wonderful family. sangat2 tringin nak ada family mcm ni. doakan sya ye!:'D

    kat masjid kampung sya, anak mude n kanak2 dlam 15 pratus je. yg lain semuaaa ORANG TUA!
    memang saf slalu kosong. tak rapat. alasannye tak slese, nak angkat takbir susah! sya orang mude nak tgur kang.. haiisshhh tau2 je la..

    ReplyDelete
  7. Awal-awal ni saf penuh ...lagi seminggu hilang separu..bila last-last tinggal dua baris aje..dugaan ya...

    ReplyDelete
  8. susah jugak ye kalau masih ada yg tak faham.. kena banyak dedahkan pada orang luar lah tentang betapa pentingnya rapatkan saf..

    ReplyDelete
  9. salam ramadan...selamat berpuasa utk hari k3...comel mursyid berselfi dgn mama/papanya yg comel juga..

    ReplyDelete
  10. comelnya mursyid! da besar msti hensem! huhu anyway, mgkn mereka ada sbb tertentu. atau mgkn mereka tahu tp buat2 tk tahu. hahha. okay mama mursyid, happy fasting! :)

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah...saf penuh :)

    Selamat berpuasa dari Ros.

    ReplyDelete
  12. harap saf penuh sehingga la ke akhir ramadhan.. ptg nie fiza pergi bazar jer.. tak masak.. hehe

    ReplyDelete
  13. betul tuh selalunya yg hok mokcik mokcik nih yg dgil xmau bgn oenuhkan saff depan...

    ReplyDelete
  14. tu la kan.
    mana yg tahu tahu le, yg tak tahu dia buat derk je.kita yg kena berganjak. perkara biasa tu..

    ReplyDelete
  15. kalu kt mn2 masjid / surau kt kl ni...sy slalu perhatikan payah benar diorg nk rapatkan saf...even makcik yg da tua tu pn mcm buat2 x nmpk...

    ReplyDelete
  16. Part nk rapatkan saff ni mmg rmai yg xnk buat... Huhu..

    ReplyDelete