Wednesday, June 18, 2014

trip ke padang dan bukittinggi day3n4

Assalamualaikum..

hari ni masuk hari ke3 kami di bukitting.. klik sini untuk day1 dan day2 .
semalam pak Hendri dah pesan untuk keluar lebih awal hari ni..sebab kami akan pergi ke rumah kelahiran Hamka yang agak jauh dari bandar bukittinggi. inilah tujuan utama kami ke Bukittinggi ni sebenarnya..
 bapak mertua saya sangat meminati buku2 karangan Hamka..
dan dia sangat2 teringin nak melawat rumah kelahiran Hamka..

lepas sarapan di hotel kami terus checkout sebab lepas habis melawat di bukitting kami akan terus ke Padang..
Pak Hendri dah bagitau awal2..nak ke rumah Hamka kita akan melalui 44 kelok..
saya dengar kelok2 ni gayat terus rase.. sebab saya adalah sangat tak tahan dengan jalan berliku2 nih..
mula la isi perot dok berebut2 nak keluar melalui anak tekak .. huhu..

tapi sebelum tu kami singgah shopping dulu di pusat sulaman tangan Annisa..
kat sini saya tak shopping sangat sebab harganye agak mahal.. tapi memang berkualiti tinggi kain2 die..
so sesuai la dengan harga die..
Abah Mursyid dok buat2 tanya ' banyak shopping buk'? Huh dia tak nampak ke tangan aku bolen ja tak pegang apa2 pun.. Saja nak perli aku la tu..

lepas tu kami terus bergerak menuju ke rumah kelahiran hamka.. singgah sekejap di sungai Landia menikmati pemandangan indah sambil menghirup teh kulit kayu manis pulak..
pemandangan kat sini memang cantik dan sejukkkk..
sangat-sangat tenang suasana di sini...kalau tido memang nyenyak nih.. aku ingat tido je ... ekkeke
kat sini jugak ade jual cenderahati , tshirt n produk tempatan la..
dan ade jugak kedai jual barangan kulit.. tak semena2 abah mursyid pergi belikan jaket kulit untuk mama mursyid.. ....murah katenye.. mak mursyid apa lagi ..
kembang kempis hidungnye penuh kegembiraan,,,hikhik shuuuweeetnyee..boipren kite..lebyu boipren..

tengok tu pemandangan dia...cantik kan kannnnn

bagus sekali dong lepak2 sini.. rasa mau tidurin... ibuk kalau suasana begini ingat bantal aja dong..

puteraku dipayungi payung betingkek

lepas dah pekena teh kulit kayu manis sorang secawan.. kami sambung perjalanan ke rumah Hamka..
melalui kelok 44 yang menggayatkan anak tekak ku.... huhu..
bukan kelok ala2 tau gitew.. Memang kona lipat punya..
setiap kelok tu dia tulis nombor.. bermula dengan 44 sampailah no. 1 yang bawah sekali..
nak ngabihkan 44 kelok tu pun masyaallahh... Hazabb
saya kalau melalui jalan bengkang bengkok ni saya mesti kena tetapkan pandangan ke depan ..
kena tengok jalan je.. tak leh pandang kiri kanan atas bawah..
kena tegak n fokus pada jalan supaya tak pening n muntah.. so aku dok tegak tengok jalan je la.. pemandangan tasik maninjau yang cantik tu aku jeling2 jela.. nak ambik gambar memang tak la..

gambar di bawah ni diambil oleh abah mursyid.. tu pun dah sampai bawah baru dia tangkap..
mungkin dia pon kena dok tegak tengok jalan gak kot.. tapi buat2 macam tak de pape..
nak tunjuk gagah depan anak bini...ngehehe
tasik maninjau

di sini Hamka dilahirkan

dah habis kelok 44 tu, jauh lagi masuk dalam kampung nak sampai ke rumah Hamka ni..
dan jugak la buat air liur basi seround baru la sampai..kekeke...
rumah Hamka ni dijaga oleh waris keturunan dia sendiri..
dengan bantuan badan2 bukan kerajaan la.

si Mursyid  kata nak buat gaya cenggini pulak..buleh kan mama?? sukati kau lah nak.. janji muka mak mesti entepremmm

gambar di ambil oleh anak terona makcik..dia suruh makcik posing lentok macam dia selalu buat

jom balik mama..mursyid nak minum air teh.. huh..kira nak air teh je anak aku nih...

lepas habis melawat rumah hamka tu..kami akan terus bertolak ke Padang.. perot dah lapa..
 PakHendri cakap.
." sabar ya ibuk2 bapak2.. lagi 1 jam baru kita sampai ke restorannya"
adoii la bapaknyeee hendri... ibuk mude udah laporpo watakungsi dah ni...

dan yang paling tak best kena melalui kelok 44 tadi balik..
"tak ada jalan lain ka pak Hendri"... huhu saya tanya dengan harapan ada shortcut atau jalan yang lurus yang membawa kepada kebenaran..
"tak ada kakak cantek "  kata pak Hendri..
ohhhh aku perlu kembali menegakkan diri memandang jalan dengan penuh minat...huhu

lepas tu kami singgah makan dan solat jamak siap2.. macam biasa menu minang..
nasib baik esok nak balik dah.. pasal. penduduk pribumi perot dah bagi hint tak mau menu minang dah ibukkkkkkk...

lepas makan n solat kami terus menuju ke Padang,, tapi singgah sekejap untuk bershopping lagi sebelum meneruskan perjalanan ke padang.. kat sini.. saya shopping beg sulam pulak..
dapat harga murah daripada kedai2 yang kami dah pergi..
so terus borong banyak2 untuk family yang dok harapkan buah tangan dari kite,
 walaupun depa dok buat2 macam tak harap apa2..kehkehek.. tapi sebenonye harap bebeno tuh..

dah dapat beg sulam sedozen, ahkak pun puas hati..
ok dah boleh balik dengan tersenyum.. berjaya mengabihkan rupiah dengan jayanya..
so kami meneruskan perjalanan terus ke Padang.. sampai di padang dah petang..
tetiba Pak Hendri cakap.. ada permintaan dari bapak khushairy mau singgah makan durian..
hamboiiii dendiam abah Mursyid dok request nak makan deriyan padang kat Pak Hendri ye..
jadinye..kami pon singgah pekena doyan dulu kat tepi jalan...
makan durian dengan pulut n nyok (kelapa).. memang sedap.
pulut panas2 pulak... dengan lemak nyok tu ditambah dengan lemak manis durian tuh.. fuhhh mabeless..

selesai  makan deriyan, kami meneruskan perjalanan ke bandar padang dan terus ke restoran Mama Restu untuk makan malam..
lepas makan malam kami terus balik ke hotel.. kat Padang ni kami stay kat hotel rangkayo basa (orang kaya besa kot maksud dia..kehkehkeh).. Hotel ni hotel baru.. Cantik kemas dan bersih..
Dan paling penting syariah compliance..
Tapi agak sempit la.. kalau anak sorang macam saye... ok la..
 tapi  Kalau anak  awak ramai macam tentera abrahah  memang tak muat la satu bilik ye..
tapi hotel ni tak de lif.. so untuk warga emas macam bapak mertua saye diorang letak bilik di tingkat bawah..
kami hat muda belia kena dok tingkat 2..

tapi saye tak sempat snap picture dalam bilik hotel tu.. sebabnya..aku kalau masuk bilik hotel tak ingat nak ambik gamba ke hape dah.. tilam empuk dok melambai2 jek...siap kenyit mate dgn aku tilam tuh..
tu yang tak tahan tuh..

pagi esoknye adalah free program.. sebab PakHendri janji nak jemput pukul 11 pagi untuk ke airport..
so dalam tempoh tu suka ati mengkomer ler nak pegi mane..
so bangun pagi terus abah mursyid ajak g sarapan tanpa mandi..
basuh muka n gosok gigi je kami 3 beranak.
biar orang indon tahu tahap natural beauty rakyat Malaysia walaupun tak telan  jamu air mancur..kehkehkeh

di lobi hotel rangkayo basa.. muka natural beuty sangat la tuhh..mihahah

lepas breakfast naik bilik siap2 n ajak mak n bapak keluar jalan2 di Plaza andalas..
salah satu shopping complex yang ada kat padang ni.. saye beli mainan Mursyid jek kat sini..

keluar dari Plaza Andalas..nampak ade kereta kuda tengah menunggu penumpang..
 Mursyid dok ajak naik kete kuda.. Mak die teringin jugak sebenonye..
Tapi bila abah mursyid kate naik teksilah cepat sikit..
Mak mursyid pon .. "Ye la mursyid .. Naik kete kuda lambat sampai"..
Padahal suara hati aku macam nak cakap jek..
Ok biar mama naik kete kuda ngan mursyid jelah.. Kehkehkeh..
dah lama tak naik keta kuda kottt.. last naik pon mase sek men.. mase lawatan ke melaka kottt

lepas tu kami balik ke hotel n hangkut beg yang dah beranak pinak untuk ke airport..
Dalam perjalanan ke airport pak hendri bawak kami pusing2 bandar padang.. Tengok jambatan siti nurbaya , chinatown dan melalui kawasan tepi pantai....tapi kat sini saya tak ambik gamba langsung..
Sebab nak menikmati betul2 pemandangan bandar padang sebelum balik..
Pssstt ekcelli camera habih bateri .. Hp plak kat mursyid..
Lepas dah habis round tu, kami terus ke airport untuk balik ke tanahairku tercinta..

Pegi 3 beg ... Pastu beg selamat beranak kat sana sampai jadi 8 beg.. Tapi masa sampai kat klia cuma 3 beg je sampai.. Lagi 5 terlepas ke langkawi.. Yang terlepas ke langkawi tu semua beg dengan barang2 yang shopping kat padang.. Beg yang sampai tu pulak semua beg baju busuk..
Sabau jelah bukkkk... Ibukk kan penyabar orangnya..
memang Sabarrrr...Walaupun terasa2 je nak naik kaki kat orang yang salah masuk beg ke langkawi tu...mihahaha
Keesokan harinye baru lah beg2 tu sampai.. Diorang hantar terus ke rumah adik ipar saye..
Semuanya selamat sampai.. paling penting kain2 sulam tu cukup semua... kehkehkeh ..Alhamdulillah..

next entry ..jalan2 ke Miri pulak..lepas cuti sekolah ni entry jalan2 je la ye..

1. wah seronoknya ke padang...mesti seronok dapat memborong sakan di sana. sya pun nak g jgk la. hihihi

2. Seronok jalan2 pergi holiday kan :)

3. cepat betul beg tu beranak ye..

4. Ahahaha..jauhnye anak2 beg tu berjalan, dari padang terus ke langkawi ya bukk. XD

5. Hahaha sabau jer la ..tapi takper la dah selamat sampai semau beg2 tu ..
    Suka tgk rambut Mursyid tu mcm anak mat salleh la rambut dia ..hehehe..
    Seronok ler MM jalan2 sekeluarga

6. lawanya tempat. macam nak pergi juga je. haha.

7. pergh.. rumah kelahiran buya hamka.. antara tokoh feveret saya tu.

8. sekali sekala bawak keluarga jalan-jalan, mesti best kan...penuh gaya gambar mursyid dan mama mursyid...hehe

9. waha mama..shopping sakan...

10. amboi hero pakai spek mata hitam tuu bergaya sakan

11. salam singgah ptg
    follow u back
    keep in touch

12. wahh perjalanan yg pjg....bestnya part bershoping tu paling seronok hihi

13. cantik cantik view tpt org kan...apa rase teh bkulit kayu manis tuh..xpahit ke...

14. Seronoknya...akak pergi Padang..Bukit tinggi..Rumah Hamka..Paling teringin nak pergi tempat tu. Waa...hehe..bestnya.

15. wahh seronoknya bercuti..cantiknya permandangan kat sana :)

16. assalam semua.... kpd yang nak bloglist percuma sila ke blog gua

17. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )