Tuesday, July 8, 2014

menu berbuka seminggu

Assalamualaikum..

hari ni dah seminggu  lebih kita puasa kan.. dah hari ke 10 kita bertarawikh.. kejap je kan.. pejam celik pejam celik dah raya.. jangan kau pejam tak celik2 sudah..haha....

bila bulan puasa ni, paling banyak difikirkan oleh ibu2 atau suri rumah ialah..
ape nak dimasak untuk berbuka kannn.... kekadang boleh stress ooo.. Boleh tak lena tido oooo.. Ok tipu..  mane boleh tak lena kalau dah diulit bantal dan tilam empokss..

 hari ke 10 ni ok lagi kott. sebab banyak idea lagi.. 
masuk hari ke doploh nanti mula la pening nak masak ape.. sebab rasa semua menu dah masak..
Padahal ade je berjuta2 resepi dalam dunia ni...
kekadang masuk dapo dok termenung sejam pon tak datang2 ilham jugak.
. last2 menu paling mahir je la.. masak kicap...haha...

tapi mungkin jugak hari ke doploh tu ada yang  sibuk fikir restoran mane nak berbuka pulak kott...
gantung periuk habih dah surirumah..
mood nak balik kampung pun tak dapat dibendung lagi dah..
beg pon dah siap packing kot.. silap2 beg dah ready depan pintu...
Tunggu nak hangkut balik kampung je..haha..

tahun ni saya rancang awal2 menu untuk berbuka.. tapi tak dela menu sebulan.. 
saya buat seminggu jela.. sehari 3 menu sekurang2 nya.. ade lauk berkuah, sayur  dan
kuih.. kekadang jela.. minggu pertama ni lengkap la sekali kuih..
mai minggu last nanti tinggai pinggan  je kott...
pasai lauk hangkut bazar ramadhan.. balik tuang je lam pinggan kannn...ngehehe

so saya cuma senaraikan menu2 dari hari pertama sampai ke 7.. .
senaraikan bahan2 yang nak digunakan untuk menu2 tu.. g shopping stok untuk seminggu..
pastu bahan2 yang boleh disiapkan awal2..buat siap2.. contohnya cili kisar.. kacang kisar,
 untuk mempercepatkan proses memasak nanti kannn...

so inilah menu2 yang saya senaraikan dan dah masuk dalam perot pon nak oii..

hari pertama hari tu saya dah update menu nasi tomato n ayam masak merah kan..




hari kedua menunya ialah sotong masak kicap pedas, sayur campur n kuih buah melaka..
plus buah kuini pemberian parent anak murid saye..
resepi sotong kicap pedas rujuk sini




menu hari ke tiga ialah kari udang, salad segar dari supermarket, sambal kuini(mau 2 3 hari masakan ku dipengaruhi kuini..haha) , dan donut kentang
ayam panggang jiran bagi..
Untung kau berjiran dengan peniaga ayam panggang..muehehe

resepi kari udang 


hari ke 4 ikan cencaru sumbat, sup sayur je..
hari ni sedikit tak larat sebab balik sekolah lewat ada kelas tambahan.. Balik2 terus terpa ke dapur...
 Ni je yang termampu.. Sib baik abah mursyid cakap ikan cencaru tu sodap...
hilang penat lelah si isteri berhempas pulas di dapur.. hamboiii kau bunyi macam buat keje buruh kasar jek..
padahal masak je kottt ..

resepi cencaru sumbat



hari ke 5 kari ayam n roti jala.. ..tapi
 abah mursyid teringin nak makan nasi kerabu pulak.. so beli nasi kerabu kat bazar ramadhan
.menu lain lupa ambik gamba .. biase la  nenek kan kekadang terlupa.. Tula pasalnya ...


resepi kari ayam


hari ke 6 sambal udang dan kobis goreng kicap je..
Tak de gambar la pulak menu hari ke 6 ni.. Mungkin ingat nak makan je kot..


hari ke7 ketam masak lemak cili padi, tauhu sumbat dengan kuah kacang..
ikut rancangan asal nak masak paprik ayam..
tetiba abah mursyid kol suruh buat ketam masak lemak sebab dia dah ter beli ketam
dia memang tak leh nampak ketam....terus terbayang masak lomak ketam mama katenye..
pandai ngayat bini nak suruh buat masak lemak..
so ayam paprik , kita jumpa minggu depan k..


Menu Hari ke 8 dan seterusnya nantikan episod seterusnya.. Jangan kemana2..
resepi untuk menu2 lain sila google.. hahahaha.. melampau pemalassss..
okbaiii

Nota cinta: blogwalking sekadar termampu.. 



32 comments:

  1. Sisih rajinnya akak sdp2 belaka

    ReplyDelete
  2. wah... boleh buat rujukan nie..hahahah... menu yang membuka selera..yummy!

    ReplyDelete
  3. arghhh.. sedapnya..ikan bakar and roti jala tu...
    feverat lh juga

    ReplyDelete
  4. wah. terus ngidam roti jala la kak. haha

    ReplyDelete
  5. Fuh ..dah lame x singgah blog mama ..mama kecur la ptg2 ni .. byknye juadah utk ..huhu..meriah ..Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  6. Teringinnye makan cencaru sumbat.. T_T
    Umi masak sgt2 sedap. Rinduu masakan umi. Isk3.

    ReplyDelete
  7. pening gak hr2 duk fikir nk masak apa..
    pening-pening... nanti leh tiru2 lah..

    ReplyDelete
  8. sedapnye akakk :)

    jempot join segmen saya http://www.wawaashihara.com/2014/07/segmen-saya-nak-kad-raya-by-wawa.html

    ReplyDelete
  9. Walawei.. menyesal tgk entry nie time puasa macam nie... mengidam plak . Huhu :D

    ReplyDelete
  10. kat sini menu berbuka ikut permintaan anak buah ... layan je lah .

    ReplyDelete
  11. Rajinnya akak , bnyk menu betul . Cencaru sumbat tu my fav kutttt ... Tp kami panggil ikan sumbat cabai .. hehe . Time posa , dayah suka mkn simple ja . :D

    ReplyDelete
  12. bestnya menu seminggu tu..good idea..^_^

    ReplyDelete
  13. beraneka macam makanan berbuka...menyelerakan sungguh.

    ReplyDelete
  14. Saya pun slalu rancang menu bebuka awal..tapi selalunya x dapat nak follow sangat.balik keje ada masa x larat nk masuk dapur

    ReplyDelete
  15. Wah banyaknya menu buka puasa mama...sedap semuanya...

    ReplyDelete
  16. sedapnya semua menu..thanks share resepi kak :)

    ReplyDelete
  17. wah... macam sedap je... hehehe...

    ReplyDelete
  18. tauhu sumbat baru je buat beberapa hari lepas..kes mengidam pnya pasal..hahaha..

    ReplyDelete
  19. wahhh bestnya..saya seminggu puasa dah tak tau nak masak apa hehe

    ReplyDelete
  20. masak lemak cili api ketam tu yang best!

    ReplyDelete
  21. Wah wah wahh sedapnyerrr ..TERBAIK la MM

    ReplyDelete
  22. Semua menu kena tukar2 setiap hari kalau tak anak2 boring plak menu yg sama jer kan ?? Lya pon kdg2 naik poning dahh nak masak apa bulan poser ..Hehehee .Sedapnyerrr nnt nak hulur pinggan la ..

    ReplyDelete