Wednesday, October 22, 2014

cara buat teh tiga layer /teh c

Assalamualaikum...

saya kenal teh tiga layer atau teh c ni sejak tinggal di bumi Bintulu ni.. 
sebelum ni saya tak pernah dengar n tak pernah rasa.. 
first time saya datang bintulu,  abah mursyid bawak saya pergi makan dan dia order teh c special untuk saya.. 

dia kata dia sangat yakin dan percaya saya akan suka teh c special tu. 
 saya adalah penggemar teh ais.. .. tiap kali pergi kedai makan, saya mesti order teh ais je.. lantak la kedai tu ada menu minuman sampai 10 kajang pun teh ais tetap pilihan hati..

so bila saya rasa teh c tu, saya memang sangat2 suka.. dah boleh mengatasi teh ais.. lagi sedap dari teh ais.. patutla abah mursyid yakin je order untuk saya...

bila dah suka, saya terus  beli gula melaka yang dijual khas untuk buat teh c dan buat sendiri dirumah.. lagi nikmat buat kat rumah.. boleh ikut selera kita nak manis ke lemak berkrim ke..pahit ke.. ok pahit tu bila demam.. pahit mulut kan.. so semua benda pahit..kekeke

bahan- bahan

gula teh c
susu sejat/cair
teh
ais kiub



cara nak buat dia mudah saja..

1) bancuh teh yang agak pekat.
2) ambik gelas. yo la.. takkan nak bancuh air dalam periuk kott...
 masukkan gula teh c (saya suka yang pandan) ,

gelas free gift ..harap maklum..


3) masukkan ais kiub
4)masukkan susu cair

ice cube tu dah rupa iceberg..haha


5) masukkan teh pekat.


okehh siap.. kacau2 dulu sebelum minum.. 

setiap kali nak masukkan bahan dari nombor  3 -4 tu kena lemah lembut k..sebab takut dia bercampur dengan yang bahagian bawah...nanti tak jadi 3 layer la.. jadi layang-layang..muehehe





7 comments:

  1. Lya biasa buat guna gula melaka ja hhee

    ReplyDelete
  2. Eyza pun 1st time rasa ni masa kat Kuching.. i like.. kalau kat KL ni eyza suka minum kat The Chicken Rice Shop.. tapi mahal sangat.. skrg ni dah bole buat sendiri..tapi guna gula merah biasa je la...

    ReplyDelete
  3. Hahaha tak penah buat..nampsk menarik blh la lya cuba

    ReplyDelete