Wednesday, October 29, 2014

soalan kehidupan

Assalamualaikum...


kita semua mungkin pernah lalui soalan2 cepu mas dalam setiap fasa kehidupan kita kan..
dulu masa belum kawen saya berada di soalan 1 bahagian A.soalan bocor bila nak kawen??? ..
 jenuh tepis la nak menjawab ni.. tambah2 pulak dalam keluarga saya, saya catat rekod paling lambat kawen.. sikit lagi nak capai status andartu ...haha... 
kakak2 saya semua jenis kawen awal.. umo 20-23 tahun dah kawen n beranak pinak.. . 
saya umo 27 baru kawen.. jauh ketinggalan kan... so soalan bila nak kawen tu sangat meriah la dipersoalkan oleh mereka2 yang mengambil berat lagi penyayang.. 
terharu saya sebab ramai sangat yang mengambil berat.. rasa diri disayangi sesangat.. kekeke... 
ada pulak mak cik2 si pencari jodoh yang nak tolong rekemen anak dia lah.. anak kak peah la.. anak che kiah la..,..
 macam-macam la usaha mereka nak bagi saya kawen...hahaha...
 macam terdesak sangat nak bersomi... kekeke.. 
dan bila saya kawen di usia 27 tahun..soalan bila nak kawen pun tidak kedengaran lagi.. yeaahhh.. lepas satu soalan..

bila dah kawen tak uwek2 lagi.. mula la soalan kedua bahagian B pula muncul.. 
ini soalan bocor untuk para isteri yang belum membuncit.. haha.. 
saya terpaksa hadap soalan ni selama setahun lebih je... alhamdulillah la kan.. 
ada yang sampai 10 tahun terpaksa hadap soalan ni... tak ke rasa bengkak je kan.. 
bila saya mengandung dan melahirkan anak lelaki yang cute mute mcm mak dia..sikit2 je bapak dia..kekeke.. 
soalan kedua tu pun tak singgah lagi di cuping telingaku.. 



soooooo haaa panjang sooo tu sebab saya kini berhadapan dengan soalan ke 3 bahagian B..
 iaitu bila nak tambah anak??? 
bila Mursyid nak dapat adik???
 kalaulah saya ada jawapan yang tepat dengan tarikh2nya sekali ,saya akan umumkan secara besar besaran.. siaran langsung boleh jadi.. hahaha..
kalaulah tambah anak tu macam tambah koleksi handbag saya.. saya rasa dah 20 dah anak saya.. kekeke
masalahnya saya pun masih menunggu rezeki yang itu dari allah... 
dia belum nak bagi lagi nak buat macamana kan... sebab jawapan tu hanya allah yang tahu.. 
tolong-tolong doakan untuk saya ye.. 
daripada awak dok tanya bila nak tambah anak tu.. lebih baik awak doakan je terus ye.. 
semoga saya dimurahkan rezeki zuriat... 
kalau boleh nak 11 orang.. tapi dah tak sempat.. sebab kawen diusia lanjut.. hahaha.. 
kalau dapat kembar 3 tiap2 tahun sempat la kot nak kejar rekod mak saya melahirkan 11 orang anak.. huhuhu...
 jom pasang perisai untuk soalan yang bakal bertubi2 dilepaskan.. kekeke.. 
saya senyum2 wat lek wat peace je bila orang tanya soalan tu.. konon2 macam tak kisah n x sedih... tapi hanya abah Mursyid yang tau...betapa saya mengharapkan kehadiran orang baru dalam hidup kami... 
bak kata abah Mursyid, tak perlu sedih2.. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.. kalau dia tak bagi lagi tu ada la sebabnya.. mungkin kita belum mampu...walaupun kita rasa kita mampu.. tapi allah lebih tahu setakat mana kemampuan kita.. 
tapi saya bersyukur sebab keluarga mertua n keluarga saya sendiri pun tak pernah bagi tekanan dengan soalan2 macam ni.. 
so jangan sedih2 tak payah nak stress2 sangat... lagipun Allah dah bagi Ahmad Mursyid kat saya kan.. so jagalah dan bagi lah kasih sayang sebanyak mungkin kat dia.. 
nanti dah ada adik  tumpuan dah beralih kan.. hehe


nanti dah dapat anak ke2..bila nak tambah ketiga keempat ke lima sampai ke sebelas... pastu bila nak dapat menantu pastu bila nak dapat cucu.. pastu bila nak mati( nasib baik soalan ni tak de orang berani tanya.. kalau tak ramai kot makan tapak kaki) .. kekeke..

semua soalan itu hanya allah yang tahu jawapan dia..

sekian bebelan ku.. 

12 comments:

  1. In Shaa Allah, semoga dipercepatkan rezeki untuk tambah anak tu...

    ReplyDelete
  2. Kita lebih kurang je Kak..skrg ni org duk tnya blm ada isi lgi ke hhaha.dah brusaha sebaik mungkin, rezki tu x muncul lgi sbr je la kan.

    ReplyDelete
  3. haha. sy pun rasa bengkek je klu ada yang tanya bila nak kawen. rasa cam nak hempuk je si penanya tuh. nasib baik boleh sabar lg. ramai sangat nak jadi mak jemah. kang kalau bersalin setiap tahun ada jugak yang bising. ragam manusia macam2, sume benda tak kena. ehh, emo plak komen kat sini.haha. insyaAllah, ada rezeki akak nanti. sy doakan akak. :)

    ReplyDelete
  4. Banyaknya soalan yang ditanya. Sabar jaklah.

    Di sini, saya nak perkenalkan sebuah kedai online yang wajib anda kunjungi terutamanya adik2 akak2 yang suka beli secara pukal atau agent2 dropship seluruh Malaysia ^_^

    http://angellovesoldier.blogspot.com/2014/10/esgesee-korean-fashion-online.html

    ReplyDelete
  5. anis nk msuk 23 nie pon dh mula tnye bile nk kwen.. kadang2 rimas tp tu soalan wajib kn..huhu.. anis doakan mama mursyid cepat2 dapatkn adik mursyid ye.. aminn... :)

    ReplyDelete
  6. puas nak menjawab ye MM, lumrah kehidupan manusia, kadang2 bukan nak ambil tahu sebenarnya, saja2 nak menyedapkan perbualan tanpa mengambil kira hati2 yang tersinggung.. itulah namanya manusia MM.. :) kak ana ni anak dua perempuan pun sering kali juga berhadapan soalan macam tu, senang nak jawab ..dah pencen..hehe

    ReplyDelete
  7. betul apa yang difikirkan tu...Alhamdulillah, kita dikurniakan seorang zuriat...daripada ada sebahagian yang tidak bernasib baik untuk memiliki walaupun seorang...saya kadang2 jawab, tanyalah pada Allah...Dia belum nak beri lagi...(kes dah geram sangat dah ni...hehe) ^_^

    ReplyDelete
  8. orang-orang yang bertanya, mungkin tak bermaksud buruk, tapi selalunya memang akan buat kita terguris.macam saya asyik kena tanya 'bila nak kawin?' sebab dah nak masuk 30.malas dah nak tepis, sebab bak kata akak, soalan cepu emas ni takkan pernah habis..

    ReplyDelete
  9. InsyaAllah..moga2 ada rezeki MM nk tambah ank lagi..Lya doakan yg terbaik..alahai klau la dpt ank kembar..kan best hehe..seronok kan..

    ReplyDelete
  10. biasala tu kak.. banyak sgt yg ambil berat.. sekarang husna tgh alami fasa "bila nak sambung belajar"..
    kita bukan tak nak tapi rezeki tu tak dtg lg..:( akak doakan husna supaya permohonan husna nak smbung belajar diluluskan ye..:)

    ReplyDelete
  11. Soalan macam ini memang tak akan berhenti
    kekadang orang bergurau
    kekadang saja tanya sebab tak ada idea

    ikut kitalah
    Kalau macam saya, saya senyum ja hahaha

    ReplyDelete