Wednesday, November 26, 2014

cepat membaca

Assalamualaikum..

sekolah cuti.. budak2 sekolah cuti..cikgu2 cuma cuti mengajar.. tugas lain tetap berjalan macam biasa.. tapi saya cuti mengajar kat sekolah je.. kat rumah tak pernah cuti mengajar ahmad Mursyid.. target saya sebelum masuk tahun 2015 dia mesti pandai membaca.. haa besar impian mak dia tu.. perlu usaha gigih ni.. mak gigih ajar..anak gigih main.. jenuhhh...

saya memang dah mula ajar dia membaca guna siri cepat membaca ,bacalah anakku sejak dia masuk 4 tahun.. sebelum tu saya ajar sikit-sikit je.. sebagai pengenalan..belajar sambil main-main..  
sekarang ni lebih serius dan lebih giat..tapi still jugak kena belajar sambil main... 
dah nama pun budak .. baru 4 tahun.. 
kalau tak de main-main ..tak denye dia nak tunggu tengok dan bagi tumpuan apa kita ajar..  
tak boleh terlalu garang..tegas pun kena bertempat.. layankan sikit-sikit bila dia nak main..
 tapi pastikan dia ikut apa yang kita ajar.. jangan lupa puji dia bila dapat membaca dengan betul.. 
dan saya akan kiss dia setiap kali dia dapat baca perkataan dengan tepat..
mesti konsisten ajar dia setiap hari.. tak leh cuti-cuti... 


dan alhamdulillah, sekarang ni dah nampak perkembangan yang memberangsangkan.. 
belum sampai 2 bulan saya ajar dia baca siri bacalah anakku ni, dia dah masuk buku ke3.. 
dan setiap kali dia dapat habiskan satu buku saya akan bagi hadiah kat dia.. 
itu yang membuatkan dia lagi bersemangat. 

selalunya saya ajar guna buku bacalah anakku je.. 
tapi memandangkan saya sedang bercuti dan ada banyak masa di rumah, saya buat sesuatu yang lebih menarik untuk aktiviti membaca mursyid..
mursyid suka..mak dia pun terlebih sukaaa la..ngehngeh

internet "slowlearner" hari ni,,,kekeke..  tak lepas2 upload video mursyid membaca dari tadi.. 
lenkali lah update video..









12 comments:

  1. seronok rasanya bila anak dah pandai membaca kan..:)

    ReplyDelete
  2. Cara pembljrn yg baik nie..
    adik ayie pon dlm poses tu...
    thun dpn nk pra sek dah..
    target ayie pon biar dia boleh bce wlupun slow sblom pra sekolah

    ReplyDelete
  3. seronok bila anak sudah pandai mengeja. nmpk apa2 tulisan suruh dia mengeja..:)

    ReplyDelete
  4. Wah. Sangat membantu. Dapat belajar dari awal. ;)

    ReplyDelete
  5. ajar budak-budak mengenal huruf..memang best..comel je

    ReplyDelete
  6. best nye...x sabo nk ajar dkt Medina jgk =)

    ReplyDelete
  7. Thanx mama share banyak idea.
    Terbuka sikit minda saya.

    ReplyDelete
  8. pergh.. seorang ibu yg penuh dedikasi mengajar anak membaca.. :)

    ReplyDelete
  9. Wahh menarik ni..semoga mursyid lncar membaca okey..

    ReplyDelete