Monday, November 24, 2014

mangga asam boi

Assalamualaikum..

orang dah tak kecoh pasal mangga asam boia ni baru la saya terkial-kial nak buat entri.. hahaha.. 
tapi kan saya rasa kat bintulu ni memang diorang dah biasa buat jeruk buah dengan asam boi merah tu.. cuma tak de kecoh-kecoh dan viral kat fb  ... kekeke...

hari tu saya dah buat sekali..tapi guna buah mangga kicik- kicik... dapat sebekas  kecik  jek..
 tak puas makan. so saya suruh abah mursyid beli mangga lagi..
sekali dia bawak balik mangga gedabak ..
hah hadaplah kau mangga assam boi sampai ke tahun depan tak habis-habis..
itulah mesej tersirat dia..  kekeke..
memang perli tahap mendalam sampai ke urat saraf..haha

nak kupas n potong mangga tu pun makan masa setengah jam bagi yang mahir..
kalau separa mahir mau sejam ke atas.....
kalau tak mahir makan sehari gak kot...hahaha tipu ya amat..



cara buat dia semua orang tau kann..tapi nak bagitau gak..

 potong mangga .. basuh n toskan
pastu campak masuk dalam bekas..
campak asam boi,
campak gula beberapa sudu..ikut suka sedap mulut awak la nak manis mcmana..
kalau nak cepat dapat diabetes campak gula sebalang.. kekkee.. 
potong cili padi, campak masuk jugak.. kalau suka pedas campak banyak-banyak..
kalau tak suka pedas jangan letak langsung...
dah siap tutup bekas n buat goyang gerudi dengan iringan muzik kopi dangdut.. kekekkeke
pastu campak simpan dalam peti ais ....
biarkan semalaman baru sedap makan sebab dia dah bercampur dengan sebati.. dah mesra la kan...

tengok gamba ni je terus menitik ayo liyo... 
dapat dua balang.. gambar di ambil selepas mak mursyid bergoyang gerudi . kekekeke...

ehms nikmatnya makan mangga asam boia sambil tengok tb.. tak sedo dah nak habis sebalang...
tak sempat sampai tahun depan nampaknya..




9 comments:

  1. Kita kasik tukar nama la mangga asam boi goyang gerudi...hihihi...tgok mcm sedap je...SA pun x buat lg ni...

    ReplyDelete
  2. wah goyang gerusi yer sis nak bg sebati..
    jadi viral tpy ayie xmakn sgt pon asam..
    jadi tgk shjelah..

    ReplyDelete
  3. tak kiralah mama, lambat ke cepat ke bila jumpa mangga la ni mesti nak di satukan dengan asam boi kan.. sedap :)

    ReplyDelete
  4. wawawa mama kejam..nak mangga juga..kat cni x der mangga..yan buat pakai epal hijau..lepas lah kempunan..huhu

    ReplyDelete
  5. memang sedap! rangup masam2 gituu. ^^

    ReplyDelete
  6. Saya yang x gemar makan asam ni pun jatuh hati dah.

    ReplyDelete
  7. memang best makan jeruk asam boi nih. layan ja....sedap teramat

    ReplyDelete