Thursday, November 27, 2014

aktiviti mencantum gambar

Assalamualaikum..

aktiviti homeschooling dengan mursyid semalam ialah mencantum gambar.. 
lebih kurang macam puzzle la.. tapi simpel puzzle.. mudah dan sesuai dengan umo dia la.. 
saya cari jek gambar kat google.. 
epas tu print. cari la gambar2 yang anak suke.. ayam ke ayam belanda ke ayamas ke... kekekeke... 

kalau pompuan mesti suka bunga kan.. ataupaun princess ke.. apa2 jelah.. 
kalau cantum gambar dia sendiri atau gamba mak dia pun menarik gak.. 
lagiiiii dia suka kottt.. hehehe


saya pilih gambar kura-kura.. sebab cute.. hehe


lepastu suruh dia warnakan gambar tu ...baru nampak menarik sikit kann


dah siap warna.. gunting pulak.. saya suruh mursyid gunting ikut garisan betul2.. 


lepastu gunting lagi kepada bahagian yang lebih kecik..


suruh dia cantumkan balik gambar yang dah digunting kecik2 tadi .. kemudian tampal pada kertas lain.. kalau boleh berlainan warna supaya lebih jelas hasil cantuman tu..


dah siap.. dia sibuk nak letak kat board dia


dia dah suka...dia suruh mama print gambar spiderman pulak.. pastu dinasour pastu bumblebee.. huh jenuhhhh... layan jela... mak dia tengah cuti.. memang masa untuk layan anak pun.. 

Wednesday, November 26, 2014

cepat membaca

Assalamualaikum..

sekolah cuti.. budak2 sekolah cuti..cikgu2 cuma cuti mengajar.. tugas lain tetap berjalan macam biasa.. tapi saya cuti mengajar kat sekolah je.. kat rumah tak pernah cuti mengajar ahmad Mursyid.. target saya sebelum masuk tahun 2015 dia mesti pandai membaca.. haa besar impian mak dia tu.. perlu usaha gigih ni.. mak gigih ajar..anak gigih main.. jenuhhh...

saya memang dah mula ajar dia membaca guna siri cepat membaca ,bacalah anakku sejak dia masuk 4 tahun.. sebelum tu saya ajar sikit-sikit je.. sebagai pengenalan..belajar sambil main-main..  
sekarang ni lebih serius dan lebih giat..tapi still jugak kena belajar sambil main... 
dah nama pun budak .. baru 4 tahun.. 
kalau tak de main-main ..tak denye dia nak tunggu tengok dan bagi tumpuan apa kita ajar..  
tak boleh terlalu garang..tegas pun kena bertempat.. layankan sikit-sikit bila dia nak main..
 tapi pastikan dia ikut apa yang kita ajar.. jangan lupa puji dia bila dapat membaca dengan betul.. 
dan saya akan kiss dia setiap kali dia dapat baca perkataan dengan tepat..
mesti konsisten ajar dia setiap hari.. tak leh cuti-cuti... 


dan alhamdulillah, sekarang ni dah nampak perkembangan yang memberangsangkan.. 
belum sampai 2 bulan saya ajar dia baca siri bacalah anakku ni, dia dah masuk buku ke3.. 
dan setiap kali dia dapat habiskan satu buku saya akan bagi hadiah kat dia.. 
itu yang membuatkan dia lagi bersemangat. 

selalunya saya ajar guna buku bacalah anakku je.. 
tapi memandangkan saya sedang bercuti dan ada banyak masa di rumah, saya buat sesuatu yang lebih menarik untuk aktiviti membaca mursyid..
mursyid suka..mak dia pun terlebih sukaaa la..ngehngeh

internet "slowlearner" hari ni,,,kekeke..  tak lepas2 upload video mursyid membaca dari tadi.. 
lenkali lah update video..









berkelah di hujung minggu

Assalamualaikum..

alhamdulillah cuti sekolah baru bermula.. baru tenang sikit jadual tugas cikgu.. penuh dengan tugasan suri rumah tangga pulak.. tapi tugas suri rumah memang sentiasa padat pun..

hari ahad baru ni, macam biasa la saya masak untuk makan tengahari,
abah mursyid pegi office settlekan keje dia.. dia suruh makan dulu sebab dia balik lewat.
saya bagi mursyid makan dulu sebab dia cakap dia lapar....
mamanye kenyang lagi sebab pagi tu dah makan nasi lomak..

tetiba abah mursyid wasap ajak g berkelah kat Pantai Temasya, Tanjung batu..
so saya pun berkemas cara nak berkelah la kan..

 pukul 4.30 tepat abah mursyid balik dan kami terus ke sana..lima menet je pun pantai tu dari rumah.. sampai sana elok perut dah merayu2 mintak di isi..
mana tak, makan tengahari pukul 4 .30petang.. bukan tengahari dah tu ..tengahari lanjut dah tu.. kekeke

sampai sana, cari port paling dekat dengan playground sebab senang mak n bapak nak isi tangki sambil memantau anak main playground.. hahaha...


menu simple jek..ayam paprik, udang goreng rangup n sayur salad plus sambal kicap

ada orang bawak diri makan tepi playground sorang2..sebab tak sabar2 nak main playground

abah mursyid dan anaknya.. 

perut dah kenyang..jom kita bergamba pulak


gambar ni diambil oleh jurugambar separa mahir.. amad mursyid.. haha

gambar cap ibu dan anak penutup aktiviti hari ni.. 




Monday, November 24, 2014

mangga asam boi

Assalamualaikum..

orang dah tak kecoh pasal mangga asam boia ni baru la saya terkial-kial nak buat entri.. hahaha.. 
tapi kan saya rasa kat bintulu ni memang diorang dah biasa buat jeruk buah dengan asam boi merah tu.. cuma tak de kecoh-kecoh dan viral kat fb  ... kekeke...

hari tu saya dah buat sekali..tapi guna buah mangga kicik- kicik... dapat sebekas  kecik  jek..
 tak puas makan. so saya suruh abah mursyid beli mangga lagi..
sekali dia bawak balik mangga gedabak ..
hah hadaplah kau mangga assam boi sampai ke tahun depan tak habis-habis..
itulah mesej tersirat dia..  kekeke..
memang perli tahap mendalam sampai ke urat saraf..haha

nak kupas n potong mangga tu pun makan masa setengah jam bagi yang mahir..
kalau separa mahir mau sejam ke atas.....
kalau tak mahir makan sehari gak kot...hahaha tipu ya amat..



cara buat dia semua orang tau kann..tapi nak bagitau gak..

 potong mangga .. basuh n toskan
pastu campak masuk dalam bekas..
campak asam boi,
campak gula beberapa sudu..ikut suka sedap mulut awak la nak manis mcmana..
kalau nak cepat dapat diabetes campak gula sebalang.. kekkee.. 
potong cili padi, campak masuk jugak.. kalau suka pedas campak banyak-banyak..
kalau tak suka pedas jangan letak langsung...
dah siap tutup bekas n buat goyang gerudi dengan iringan muzik kopi dangdut.. kekekkeke
pastu campak simpan dalam peti ais ....
biarkan semalaman baru sedap makan sebab dia dah bercampur dengan sebati.. dah mesra la kan...

tengok gamba ni je terus menitik ayo liyo... 
dapat dua balang.. gambar di ambil selepas mak mursyid bergoyang gerudi . kekekeke...

ehms nikmatnya makan mangga asam boia sambil tengok tb.. tak sedo dah nak habis sebalang...
tak sempat sampai tahun depan nampaknya..




Sunday, November 9, 2014

happy 4th birthday Mursyid

Assalamualaikum..

 26 oktober 2014, genap 4 tahun usia ahmad mursyid.. so mak dia pun gigih la buat kek birthday untuk si anak.. pastu sama2 dengan si birthday boy hias kek..
 hasilnya sangat comot..hahah.. tapi mursyid suka dan puas hati sebab dia sama-sama terlibat dalam mencomotkan kek tersebut..hehe...
lepas siap..tak sabar-sabar dia nak potong.. saya kata tunggu abah balik dulu baru potong.. 
dia pun ok tunggu abah.. tapi sementara tunggu abah balik dia dok colek coklat masuk mulut sikit2 dah... hahah..sangat perangai abah..opss







yeayyy abah dah balik.. boleh potong kek.. 


ini kek yang ditempah di kedai untuk celebrate dengan kawan2 kat taska pulak .
kek ni pilihan mursyid sendiri.. yang mama cadangkan semua dia tak setuju..
pilihan dia jugak dia nak.. dan inilah hasilnya

goodies untuk kengkawan mursyid.. bertungkus lumus mama siapkan goodies ni sorang2..
opss abah ada tolong sikit.. kang cakap tak mention nama dia plak.. kekeke

hamboiiii sengih  birthday boy di apit awek2






selamat hari lahir yang ke 4 Ahmad Mursyid.. anak mama sayang.. semoga membesar dengan sihat dan kuat... 
 jadi anak yang soleh, penyejuk hati mama dan abah... amin

Sunday, November 2, 2014

kek ombak rindu

Assalamualaikum...

minggu ni adalah minggu yang sangat sibuk dan memenatkan.. terlalu banyak benda nak dibuat dalam satu2 masa.. 
2 hari berpanas  untuk sukan sekolah.. lepastu banyak betul kerja datang bertimpa timpa.. uhuhu... 
bila dah tak cukup rehat, badan letih penyakit pun mula la datang mengintai n nak menempek kat kita kann.. 
hari jumaat  dah rasa tak larat sangat... so saya ajak abah mursyid makan kat luar atau tapau je.. 
saya cakap tak larat nak masak.. abah mursyid kate.. ok.. dia nak pegi cycling dulu, 
lepas maghrib nanti kita keluar katanya.. bila abah mursyid keluar.. tetiba saya rasa nak buat kek.. terus masuk dapo..belek2 buku resepi dann nampak macam menarik je kek ombak rindu ikut resepi chef hanieliza ni.. 
apalagi terus bertungkus lumus dengan dibantu oleh si anak terona..

bahan-bahan

250 gm mentega
210 gm gula kastor
5 biji telur ayam gred A
1 sudu teh esen vanilla
230 gm tepung gandum diayak
1 sudu teh serbuk penaik diayak
100 ml susu cair
50 gm serbuk koko
sedikit pewarna hijau , kuning dan merah


cara membuat

1. mentega dan gula kastor dipukul hingga gebu
2. masukkan terlur satu persatu diikuti esen vanilla, pukul lagi hingga sebati
3. masukkan tepung dan serbuk penaik sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu cair. pukul lagi
4. bahagikan adunan kepada tiga bahagian. campurkan pewarna merah, kuning dan hijau ke dalam setiap bahagian. kacau rata.
5. sapukan mentega pada loyang saiz 8 x 5 inci dan lapikkan kertas minyak
6. masukkan adunan warna merah ke dalam loyang. buatkan permukaan tinggi rendah
7. ayakkan serbuk koko menggunakan penapis teh ke atas permukaan tadi.
8. ulangi langkah yang sama untuk warna kuning
9. letakkan adunan terakhir , warna hijau ke atas permukaan serbuk koko dengan perlahan-lahan.
10. panaskan oven . masukkan loyang dan masak dengan suhu 170 darjah dengan api bawah sahaja selama 50 minit





bila abah murysid balik dia tegur...eh bau kek satu rumah ni.. orang demam dah sihat ke boleh buat kek.. kata tak larat nak masak.. 
saya jawab.. masak tak larat, tapi baking larat la... hahahha....
 bila mood baking tu muncul, tak larat2 pun gigih jugak.. tak dpt menahan diri... kekekek..