Saturday, January 17, 2015

resepi lopes

Assalamualaikum..

masa saya kecik-kecik dulu , arwah tok su saya berniaga kuih kecil kecilan.. saya paling suka lopes yang toksu buat ,,,sedap bebeno..
kalau dia buat lopes kan.. saya selalu doa supaya lopes dia tak laku sebab kalau tak laku saya boleh makan banyak2..kekekek.. 
tapi malangnya memang lopes dia yang akan habis dulu... huhu.. 

masa tu saya baru sekolah rendah, so tak de keinginan langsung nak belajar atau nak mintak resepi rahsia lopes toksu.. 
satu je saya berkeinginan nak mintak masa tu ..iaitu nak mintak lopes free tiap-tiap hari.. hahaha... 

Bila dah kawen dan ikut abah mursyid menetap di bintulu ni, memang susah nak dapat lopes yang menepati citarasa rasa saya di sini.... jadinyaaa kenela buat sendiri..
baru rase rugi tak belajo resepi rahsia lopes toksu dulu.. terpaksa la menurun dari buku resepi chef hanieliza jek.. kekek..  senang je pun nak buatnya.. 


bahan pulut

2 cawan beras pulut
1/2 cawan air tapisan pandan
2 cawan santai cair  (saya letak 1 1/2 cawan sahaja)
1 sudu teh air kapur (saya x letak)
1/2 biji kelapa parut
garam secukup rasa


bahan air gula

1 cawan air
1/2 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 helai daun pandan (disimpul)

cara membuatnya :

basuh pulut dan rendamkan selama 1 sehingga 2 jam (saya tak rendam pun )

masukkan semua bahan pulut  kecuali kelapa parut muda ke dalam loyang dan kukus sehingga 30 minit

masakkan air gula sehingga mendidih , tapiskan dan ketepikan

keluarkan pulut yang sudah dimasak bungkus dengan daun pisang  bentuk bantal peluk..
.. kukuskan semula sekejap sahaja..lebih kurang 5 minit.

bila nak makan... buka daun pisang dan potong pulut guna benang untuk dapat bentuk bulat yang cantik.. kalau guna pisau herot petot la jadinya..
gaulkan dengan kelapa parut dan makan dengan air gula..

kalau ikutkan resepi chef hanieliza, tak guna daun pisang pun boleh.. just masukkan pulut dalam bekas berbentuk bulat, kemudian tekan sehingga padat.

tapi abah mursyid  nak cara tradisional jugak.. nak ade bau daun pisang jugak..
sebab tu lah saya balut dengan daun pisang jugak n kukus sekejap untuk bagi ada aroma daun pisang di situ.. hihi

kali pertama saya cuba buat ni saya ikut betul2 resepi dalam buku.. tapi pulut tu macam agak lembik.. saya tak suka lopes yang lembik, saya suka lopes yang agak kerai.. maknanya pulut tu tak terlalu lembut..

so kali kedua n seterusnya saya buat, saya tak rendam lagi dah pulut tu, saya masak terus dan saya kurangkan 1/2 cawan santan ..baru la dapat texture pulut yang saya suka...

kukus pulut+ 1/2 cawan air perahan pandan + 1 1/2 cawan santan cair + garam sikit

 pulut dah masak

balut dengan daun pisang .. yang gedabak depan sekali tuh abah mursyid punya hasil kerja..
 cikgu bagi c- je ni.. kekeke,.. 

pehtu gaul la dengan kelapa parut aka nyok..

sebelum kita ngap kena la letak air gula sikit... baru sedap.. 

ehmmm so yummy in my tummy kata mursyid.. padahal dia dok celet air gula je pun.. 
pulut tak mo.. tak aciiii




5 comments:

  1. wah pandainya buat lopes sedap ni...

    ReplyDelete
  2. memang sedap lopes ni, amboi cikgu siap doakan lopes tok su tak laku tu, manyak nakallah..hehe..kak ana punya versi lak rebus je pulut dalam daun pisang tu, makan masa gak lah... :)

    ReplyDelete
  3. emmm, sedapnya..saya buat bulat tu tekan pakai cawan shj...

    ReplyDelete
  4. Ermmm nampak sodapp Mama Mursyid buat ..hehehe leh blajar ni..

    ReplyDelete