Tuesday, June 23, 2015

cara mudah membersih dengan cuka/vinegar

Assalamualaikumm...

surirumah sekarang dah kira banyak sangat lah senang berbanding zaman mak n nenek kita dulu kan.. tapi dalam senang2 tu nak jugak cari tips2 yang menyenangkan lagi keje2 rumah.. 
punye la pemalas... kekeke... opss bukan pemalas cuma inovatif lagi berinisiatif.. haha...
tapi jangan risau memang ada je macam2 cara untuk menyenangkan lagi keje kita.. 
murah, mudah , cepat lagi menjimatkan..

saya rasa semua rumah mesti ada cuka kan.. hah kalau tak de bawak2 la pegi beli.. 
bagi ada kat rumah untuk kegunaan mencuci kalaupun awak tak guna untuk masak..
sebab awak tak masak sangat..keke...

rupanya ,dengan cuka ataupun orang kampung kite panggil vinegar ni, boleh digunakan untuk mencuci dengan mudah dan senang sangat-sangat..


1) sinki tersumbat

ha selalunya kalau sinki tersumbatkan kita akan keluarkan penyedut untuk sedut2 keluarkan benda2 yang tersumbat dalam sinki tu kan..
kekadang mau becak ketiak jugak la dok tekan2 tongkat sakti tu tapi tak jugak berhasil.kekeke...
.witwit.. tak payah le ahkak2 susah payah nak henjut penyedut tu..
cara mudah hanya dengan tuangkan sedikit baking soda dan sedikit cuka dalam sinki yang tersumbat tu..
serta merta segala yang menyumbat akan terhapus.. senang kan..
tak sempat nak kenyit mata sinki dah clear.. kekeke...

gambar dari cik google..


2) menyahbau tong sampah

tong sampah terutamanya yang bertutup memang berbau tahap tangki kumbahan la kan.. 
dah nama pun tong sampah...segala jenis sampah sarap kau campak masuk situ.. mane tak bau nye.. kalau spray dengan minyak wangi chanel ORIGINAL pun belum tentu bau tu hilang..
cara mudah menghilangkan bau tong sampah awak yang amat dahsyat tu ialah dengan cara tuangkan cuka pada sekeping roti.. 
pastu letakkan roti tu dalam tong sampah tu semalaman.. 
esoknya buang roti tu dan confirm hilang segala bau busuk yang meresahkan rongga hidung tuh..


3) cuci microwave

cara mudah nak cuci microwave ialah dengan campurkan satu bahagian cuka dengan 3 bahagian air dalam bekas.. 
masukkan dalam microwave dan on kan selama lebih kurang 4 minit. 
lepas tu angkat bekas dan lap lah microwave seperti biasa.. 
segala kotoran yang dok meronta tak mo kelua akan kelua dengan rela hati.. haha .. senang le awak nak mencuci kotoran yang degil sesangat tuh...


4) menanggalkan kotoran degil pada kuali

kalau kuali biasa kita boleh gosok dengan berus dawai tu kan.. 
kalau jenis nonstick tak dapek la nak tonyoh kuat2 kan. so cara mudah dia ialah masukkan satu bahagian cuka dan air dalam kuali atau bekas yang ada kotoran degil tuh, 
pastu masakkan atas api dalam 5 minit.... lepas tu  .. akan mudah dicuci... insyaallah.. 


5) pencuci serbaguna

haaa,,tak payah le awak susah payah beli macam-macam pencuci..hanya campurkan 1/3 cuka dan campur dengan air dan sedikit pencuci pinggan.. siap..
boleh mencuci dengan mudah dan jimat kan..



ok selamat mencuba ye ibu2 ..
 ade banyak lagi kegunaan cuka nih.. nanti kalau kite rajin sesangat kite share lagi ye..


3 comments:

  1. wahhhh menarik ni menarik, terima kasih di atas perkongsian ini....

    ReplyDelete
  2. thanks for tips..nanti bolehlah cuba

    ReplyDelete
  3. Wahh boleh cuba ni.. Terima kasih

    ReplyDelete