Tuesday, March 17, 2015

jalan-jalan penang

Assalamualaikum..

haa nenek kebayan dah keluar hari ni.. .nak cerita pasai jenjalan ke penang..  sementara nenek sedang bercuti ni dapat la nenek membebel kat sini dengan aman..

cuti cny baru2 ni, kebetulan pulak sek cuti seminggu, kebetulan pulak saya dapat pindah ke perak, kebetulan beli tiket nak balik semenanjung cny tu, tup2 dapat pindah..kira balik terus la... haaa banyak beno kebetulan di situ..
, so kami terus balik ke kampung saya di kedah..

lepas 4 hari di kampung,. saya ajak abah mursyid pegi jenjalan ke penang..
sejak2 jadi orang sarawak, jarang sangat dah pegi jalan-jalan ke penang..
pegi penang pun terus ke airport jek..
lagipun saya tak penah lagi sampai ke bukit bendera selama hidup ni.. sadiskannn.. haha..
dannnn yang paling kebetulan sekali, hari sabtu tu ada event mood republik... hahahaha...
pssst sebenanya yang tu adalah objektif utama saya ajak abah mursyid pegi penang... saje je bagi alasan paling menyentuh hati nurani tak penah pegi bukit bendera seumur hidup.... kekekeke

so hari jumaat tu kami bertolak dari kampung saya..penang dengan kampung saya tu dekat je pun... 45 minit je.. haha....so kami naik feri untuk ke seberang sebab mursyid nak naik feri..
bawak dia naik feri dulu umo die baru setahun kot.. mak dia pun dah lama beno tak naik feri penang ni.. agak jakun sikit2. sebab kereta pun dah boleh masuk tingkat atas..
kalau dulu pejalan kaki jek kat atas..

nampak tu muka syok dapat naik feri..aha
lepas dah selamat menyeberang ke pulau , kami terus ke hotel yang abah mursyid dah book iaitu neoplus hotel . hotel ni hotel baru, sooo memang kami rasmi la kira bilik tu..
baru dibuka 2 hari masa kami pegi tu.. kira dok bau kedai lagi la orang kata...haha..
hotel ni dekat je dengan komtar..boleh la jogging2 pastu terus sampai komtar.. haha

\
pemandangan dari tingkat 23 hotel neoplus

lepas check in .. kami terus kelua g cari makan.. abah mursyid teringin nak makan nasi kandar beratur.. soo kami pun terus ke sana.. lokasi dia bersebelahan masjid kapitan keling.
 memang kena beratur.. kalau hampa rasa lapaq sangat dah jangan gigih nak p rasa nasi kandaq beratoq nih..
mau ketaq2 lutut jugak beratuq baru dapat makan.. haha..

masjid kapitan keling

nampak tak masyarakat malaysia yang penyabar lagi berdisiplin di situ.. hahahah..
sanggup beratur ikut giliran demi sepinggan nasi

pada pendapat anak tekak saya, tak berbaloi sangat lah berator panjang2..sebab tak sedap tara mana pun eh.. mungkin bagi peminat nasi kandar berbaloi la kot... kalau tak, takkan la orang sanggup beratur penuh kesabaran kann..

lepas dah tersandar kekenyangan, kami terus gerak balik ke hotel.. sebab mursyid tak sabar2 nak mandi swimming pool.. sampai hotel je terus salin baju , n terus pegi mandi kolam..

lepas solat maghrib, kami kelua ke padang kota pulak.. wajib la pekena pasembor kat padang kota tu kan..

pasembor padang kota..

lepas pekena pasembor, kami lepak2 jap kat padang kota tu..
belikan mursyid bubble tuh, pastu mak n abah mursyid pun dating la.. hahaha...
anak main bubble kann.. tak la dia kacau mak abah nak dating kat padang kota ni ha.. kekeke

lepas habis merendek kat padang kota, kami pun balik ke hotel untuk beradu...
kena rehat cukup2..sebab esok ada acara penting...acara shopping sampai pitam.hahaha...esok paginya.. cadang nak g serbu mood republik seawal jam 7 pagi... hahaha... tapi macam biasa la.. pukul 9 lebih baru kelua.. dan terus ke SQCC ... sampai sana orang dah ramai.. parking penuh..
jenuh cari parking jugak la..

nampak tak muka tazabar nak shopping tuh..

masuk-masuk je terus rembat 2 lai tudung qaira hijab.. sungguh gelojoh ini mak cik

abah mursyid n mursyid bagi peluang mak mursyid shopping tanpa gangguan..
dua beranak tu bawak diri ke mana tak tau la..
mak mursyid boleh shopping dengan tenang.. nikmat dunia sungguh... hahaha...

dah habis shopping, abah mursyid ajak pegi bukit bendera..
kan bini dia tak penah pegi bukit bendera seumur hidup...haha.. pegi2 bukit bendera,
orang punya ramai.. berato lagi panjang2 untuk naik train ke atas bukit pulak.. huhuu..
terus patah balik n tak jadi naik bukit bendera..
 lain kali kita datang lagi abah mursyid kata..
untuk memujuk hati mak mursyid yang kecewa tak dpat naik bukit bendera,
abah mursyid pun ajak g makan laksa janggus.. sebab femes kann laksa tu, kami pun teringin nak rasa jugak la.. tambah2 pulak saya ni memang penggemar laksa..
gigih la pegi cari laksa janggus pulak..

kat laksa janggus ni pun kena berator jugak.. haha.. berdisiplin sungguh masyarakat penang ni..

berato punya berato baru la dapat semangkok laksa.. sekali lagi anak tekak saya mengatakan, buat penat berato jek..
 laksa dia biasa2 saja pada saya.. berlambak lagi laksa sedap2 yang tak payah berato2 pun..
terus duduk n dapat makan ..haha..
terus terang cakap rasa rugi je datang jauh2 sampai ke balik pulau nih semata2 untuk laksa ni.. mungkin tekak orang lain kata sedap.. tak tau la kan..

lepas kecewa dengan laksa berato tu.. kami pun terus balik... sampai rumah terus susun barang2 yang di borong di mood republik tadi..
hilang kekecewaan dengan laksa berator bila tengok banyak hasil borongan..hahahahah..
boleh tido nyenyak malam ni..kekekeke

tediaaaa hasil borongan di mood republik..

nota cinta: akhirnya saya dapat jugak naik ke bukit bendera.. next entry insyaallah

1. lama tak jejak penang, satu hari nanti ni nak jejak jugak... sebabnya nak bawa anak bujang tu...

2. amboi mama mursyid..seronoknya berjalan-jalan.murah ke tudung tu kak?

3. penang mmg best..sis nasi kandar beratuq sebenarnya buka waktu malam operasi bermula jam 10 mlm..yg sblh tu nasi kandar kedai lain...:)

4. hr tu nk p gak mood republic tu tp sbb bdua ja dgn ank trus x jd...uwaaa...jelesnya tgk brg sopim...

akak...nasi kndar bratuq yg sedap belah mlm.kt situ gak start pukul 9 mlm kot x salah.klau yg siang pnya x sedap