Thursday, March 19, 2015

resepi roti jala dan kuah kari

Assalamualaikum..

minggu ni saya bersiaran dari bintulu.. saya n mursyid datang ke sini jenguk abah n jenguk rumah yang dah 3 minggu di tinggalkan... 
so bila dah kembali ke dapur saya, mood masak pun datang bertalu2..
kalau boleh nak masaaaaak je sepanjang hari.. kekeke...macam la rajin sangat dia tuh..

hari tu pegi jamuan kat sekolah baru, ada roti jala.. saya makan sikit je.. 
sebab dah terlalu kenyang makan mee kari n bihun..
haa itula padahnya melantak tak pandang kiri kanan.. 
dah kenyang baru perasan kehadiran roti jala disitu.. haha..
disebabkan teringin jugak nak rasa, saya makan jugak la sikit..
 sumbat jugak walaupun kenyang.. 

disebabkan itulah saya buat sendiri roti jala supaya saya boleh makan hingga kenyang lagi puas tahap maksima.. haha... melampau..

bahan-bahan roti jala:

1 1/2 cawan tepung gandum
1 3/4 sudu minyak masak
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur
1 cawan air
1/2 cawan susu cair/santan
kunyit/pewarna kuning (saya guna kunyit)

resepi ni saya ambil kat azie kitchen
cuma saya buat sukatan separuh je.. sebab tak ramai pun yang nak makan kat rumah ni.. 
saya n abah mursyid je..

cara buat:

saya blend je semua bahan tu.. lepas tu saya tapis sebab tak nak ada yang berketul.. 
lepas tu bolehlah mulakan menjala..
tak payah pegi laut nak menjala.. kat dapo pun boleh.. tangan yang memegang senduk bisa menjala jugak.. kekeke

tediaaa roti jala ku.. mahap le tahap jala koyak je mampu.. 

bahan untuk kari ayam:

bahan A
1/2 ekor ayam dipotong halus
2 biji kentang dibelah 4
1 biji tomato dibelah 2 (tak letak pun tak pe)
1 tangkai daun kari (ambik daun saja no.. jangan campak sekali tangkai pulak.. haha
kiub pati ayam- secukup rasa
garam
gula
air

bahan B(untuk menumis)
2 labu bawang merah (hiris nipis)
1 ulas bawang putih (hiris nipis)
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih

bahan C
1 labu bawang besar -kisar
2 ulas bawang merah-kisar
2 ulas bawang putih-kisar
1 inci halia-kisar
1/2 inci lengkuas-kisar
2 sudu besar cili kisar
3 sudu besar rempah kari daging (bancuh dengan air)

cara penyediaan :
panaskan minyak dalam kuali, dengan api kecil, tumis bahan B hingga naik bau. kemudian masukkan bahan-bahan C dan tumis hingga rempah masak.

masukkan ayam dan daun kari, gaul rata dan biar ayam kecut dengan rempah tadi

masukkan kentang, kiub pati ayam dan air secukupnya

perasakan dengan gula dan garam secukupnya. biarkan mendidih sehingga kentang empuk. akhir sekali masukkan tomato.

resepi ni saya ambil dari majalah saji.. memang best kari ayam guna resepi ni.. 
memang ngam dengan roti jala.. kira ada chemistry la.. mungkin jodoh mereka.. haha

dah siap menjala n mengari.. jom kita baca doa makan.. pehtu kita makan puas2..



6 comments:

  1. sedapnya..bole la bt bulan puasa nnt =D

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum...sedapnye roti jala tu...:-) nampak mcm senang je nak buat kan? Heee

    ReplyDelete
  3. kaknoor singgah follow sini, sedapnya nampak roti jala tu..

    ReplyDelete
  4. wahhh terliur kita tgh pose ni haa...mcm sodap akk...nnt nk try lah...menjala di dapor jugak :D hihihihih

    ReplyDelete