Friday, August 7, 2015

pulut kuning buat mertua

Assalamualaikum..

pheww tajuk entry macam drama bersiri di slot akasia tv 3....hahhaha.. 
3 ogos baru ni, birthday mak mertua saya merangkap opah mursyid.. 
hari sabtu n ahad tu saya n mursyid balik ke kampung saya di kedah.. 
ahad tu baru gerak balik perak.. sampai rumah mak mertua pun dah pukul 6.30 petang.. 
pastu teghingat pulak esoknya hari isnin hari lahir mak mertua saya.. 
jadinya cadang nak buat kek dengan dibantu oleh pembantu peribadi saya ahmad mursyid, 
tapi bahan buat kek tak cukup dan saya pun macam malas je nak kelua cari bahan.. 
sooo selongkar apa yang ada di dapur tuan rumah je la..
 kebetulan pulak masa kami sampai tu, mak n bapak mertua saya tak de kat rumah.. 
so sempat la nak buat surprise sikit kannn... 
selongkar punya selongkar jumpa la beras pulut lebihan daripada saya buat seri muka haritu.. 
terus terfikir nak buat pulut kuning.. ada la kelainan sikit kannn.. asyik kek cakelat jek.. 

ini kali pertama saya cuba buat pulut kuning.. resepinya saya google je .. 
dan saya jumpa resepi dekat azie kitchen .. 
tapi saya ubah ikut kesesuain bahan yang ada di dapur je la..

bahan-bahan

2 1/2 cawan beras pulut ( saya guna pulut susu)
1 cawan santan
beberapa helai daun pandan 
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
sedikit serbuk kunyit
sedikit minyak (sebab saya guna santan kota)


cara -cara

rendam beras pulut bersama air dan sedikit kunyit  dan garam selama 2 jam.. 

selepas 2 jam toskan beras sekejap , panaskan air dalam periuk kukus..
lapikkan periuk kukus dengan daun pandan atau pisang.. saya guna daun pandan..
dan masukkan beras pulut tadi..

macam nilah keadaan beras pulut selepas di rendam dengan air kunyit dan sedikit garam..

kukus sehingga keluar wap di bahagian tepi periuk kukus.. 

tuang santan dalam mangkuk masukkan garam, bila periuk kukus dah keluar wap, 
keluarkan pulut masukkan dalam bekas, 
dan tuang santan yang telah dicampur dengan garam tadi, gaul rata..

masukkan semula pulut yang telah digaul dengan santan tadi dan kukus sehingga pulut lembut.. angkat pulut dan masukkan dalam bekas, masukkan sesudu gula dan kacau rata.. 
saya masukkan minyak sikit untuk bagi cantik berkilat sebab saya guna santan kotak, 
so dia kurang berkilat..

dah siap pulut kuning, saya hias pulak.. hentam je hias..janji ada.. haha.. 
bukan pandai sangat pun bab deco2 ni..


ini lah hasilnya selepas dihias cantek la sangat.. kekeke


5 comments:

  1. Cantiknya hidangan pulut kuning buat mertua :)

    ReplyDelete
  2. cantik..kemas...

    selamat ulang tahun mak mertua..moga dibagi kesihatan yang baik2 ..amin

    ReplyDelete
  3. ok laa tu ada usahanyaa.. terharu mak mertua.. caya lah kak.. hehehe..

    ReplyDelete
  4. nice idea ... mesti mak mertua senyum sampai telinga ...

    ReplyDelete