Tuesday, September 8, 2015

Pantang larang orang dulu

Assalamualaikum...


Sepanjang hidup kita  ni, mesti ada beberapa pantang larang yang kita selalu dengar dari mak, nenek, jiran2 dan orang2 tua di sekeliling kita kann.
Saya rasa semua orang pon penah dengar kan pantang larang yang pelik2 tu kann .
masa kecik-kecik dulu saya memang patuh dengan pantang larang ni.. memang percaya bulat-bulat tak de segi-segi dah setiap pesanan orang tua...
sekarang ni tak berapa nak ikut dah ... haha .

1) jangan menyanyi masa masak.. Nanti kawen dengan orang tua..

Haha yang ni tobat seriau ni.. Saya tak berani menyanyi kat dapo wak.... Saya nasyid je.. 
selawat ke asmaul husna ke.. Kehkeh..
Sebab tu dapat suami sebaya.. Kalau boh lagu siti nurhaliza selagu ..
silap2 Ikut jejak siti la kawen dengan datok .. Kalau siti dengan datuk k, 
kita dengan atok k ..... haha
Tapi sebenarnya.. Orang2 tua tak bagi menyanyi masa masak tu sebab takot air liur mercik masuk dalam masakan kot... Kan dah ade perisa tambahan pulak....
Tambah2 kalau bangun tido terus masak .. Confirm cepat basi makanan tuh sebab dah masuk air liur basi sekati..kekeke
apa maciam kalau begini jodohmu.. kekeke


2) jangan makan merata tempat nanti kawen banyak..

Ade pulak versi yang kata kalau lelaki je kawen banyak.. Kalau orang pompuan makan merata tempat mak mertua tak suka.. haha macam2.. 
Saya jaga betul yang ni.. Tak berani pindah tempat masa makan.. Kalau dok kat situ...
Situ jelah sampai habis makan.. Masa kecik2 dulu jela..
pandai pulak kecik2 dulu tak mau kawen banyak.. Haha.. 
Yang sebenarnya orang2 tua tak bagi makan merata2 tempat tu sebab takut bersepah merata tempat.. 
Jenuh nak kemas la..awak tau makan jek.. kemas awak buat tak tau kannnnn...


3) jangan lambung kain nanti harimau masuk kampung..

Saya tak tau la komer penah dengar tak pantang larang ni.. Arwah toksu saya selalu cakap ni.. 
Sebab saya n adik suka main lambung2 towel sebelum masuk mandi.. 
Saya takut sangat masa tu.. Siap cakap rimau .. Jangan la masuk kampung kami.. 
Kami dah tak main lambung kain dah ni.. kami dah insappp
Yang sebenarnya jangan lambung kain nanti jatuh ke lantai ...kotor la..

ngerikann kalau masuk kampung sekor spesis ni..haha


4) jangan duduk mencangkung, nanti kura2 keluar kat bontot..

Saya takut betul nak dok mencangkung masa kecik2 dulu.. Takot tetiba terjongoi kepala kura keluar kat bontot... Haha..tak ke haru.. jenuh aku nak kena bela kura pulak.,..
Sebenarnya orang tua2 tak bagi dok mancangkung tu nampak tak manis bila dok mencangkungkan... ce awak duduk bersimpuh...hah nampak manis jek...
orang tengok dan2 rase nak masuk meminang awak...kehkehkeh

bayangkannnn kepala tuh terjongoi...hahhaa...mau tak tido malam komer


5) jangan tunjuk pelangi dengan jari lurus. Kena bengkokkan jari..

Yang ni saya tak tau apa motif dia. 
Saya memang tak berani tunjuk pelangi dengan jari lurus.. Saya memang bengkokkan jari.. 
Mungkin sebab takut tercucuk mata kawan kot,,kot je la..



6) jangan menerap sambil bengkokkan lutut ke belakang.. Takut mak mati cepat..

Huhu yang ni saya paling takut.. Kalau saya terbuat..
Cepat 2 saya berdoA.. Ya allah panjangkan usia mak aku.... Aku tak sengaja tadi.. Haha..
tapi alhamdulillah allah masih panjangkan usia mak saya.. semoga allah terus memanjangkan usia mak saya dan memberikan kesihatan yang baik buat mak..

okeh sekian bebelan dari nenek untuk hari ni...sekadar mengimbau kembali pantang larang tok nenek kita dulu.. mak zaman sekarang mane ade pantang larang dah..
pantang tengok adela ,yang anak2 pulak pantang undur kecuali operasi..,...ekekek

semua gambar ihsan google..




2 comments:

  1. pantang larang memang ada alasan yang kadangkala ada lojiknya

    ReplyDelete
  2. Dulu pantang sangat dengan no 2 dan 6..haha

    ReplyDelete