Saturday, January 31, 2015

jalan-jalan sabah disember 2014 -part 1

Assalamualaikum...

awal tahun 2014 hari tu mase raya cina kami dah pegi sabah drive dari bintulu.... jalan-jalan kk
penutup 2014 sekali lagi driving dari bintulu ke sabah. kami bertolak petang selasa dari bintulu..
 dalam pukul 4 petang baru bertolak sebab tunggu abah mursyid balik keje.. 
sampai di Miri pukul 6 lebih , 
so kami singgah tido kat miri dulu.. abah murysid dah book hotel kat agoda..
macam rugi je kalau bayar hotel mahal2 semata2 nak check in pukul 7 malam dan keluar pukul 7 pagi kan.. 
so tido hotel biasa2 jek..janji ada tilam bantal aircond n bilik air bersih ..

memulakan perjalanan dari Bintulu ke Miri.. mak Mursyid dah setup tempat tido kat belakang.. haha

sampai Miri dah malam.. pegi hotel check in, pastu keluar makan kat restoran muara.. 
pastu beli roti john bekal untuk sarapan pagi esok.. 

pagi esok nye.. cadang2 nak bertolak pukul 7 pagi, macam biasa la  , 
bukan bangun2 tido buleh lompat kelua terus .. haha... bercinta la nak siap pun.. 
sarapan roti john siap2 dengan milo panas.. so pukul 8 pagi baru keluar..
mursyid sarapan star je la..

terus pegi restoran rasa segar, tapau nasi lemak sorang sebungkus..
bekalan dalam perjalanan nanti.. tetiba mursyid mintak nak makan nasi.. mursyid pun tak agak2..
tak dan nak bergerak 1 km pun dah mintak nak makan.. 
terpaksa la berhenti kat stesen minyak bagi dia makan dulu.. huhu.. 
pukul 9 pagi baru la boleh gerak ..


sampai kat border miri brunei nasib baik tak jem..lancar jer.. masuk brunei pun lancar.. 
border kuala lurah nak masuk Limbang pun lancar.. 
sampai limbang perut dah bersiul2 mintak di isi.. so kami berenti makan dulu kat jeti lama Limbang.. 

amad mursyid nak terkencing.. hahaha. 

pemandangan di perkampungan air di Limbang



check point dari Limbang nak masuk ke Brunei lagi sekali

 wahh..sepupu jauh jambatan pulau pinang ada di sini.. kekkee

keluar dari brunei masuk ke lawas sarawak, kemudian baru masuk ke Sindumin , Sabah

singgah solat asar di Masjid Sindumin dulu.. 

rehat dulu di kaki lima masjid sebab hujan lebat sangat2.

lepas keluar dari masjid teruskan perjalanan ke Kota Kinabalu dan terus ke rumah mak sedara abah Mursyid yakni hotel free kami untuk seminggu ni..haha.. 
hari pertama jalan-jalan di sabah next entry ye.. 
bile tahun nak wujud next entry tu tak pasti le pulok..haha.. dah dok bertapa jek..keluar gua pun sekali sekala je kan.. kekekke.. 
tambah-tambah pulak sekarang tengah sibuk packing barang nak pindah.. 
camtu la hidup orang nomad di zaman paleolitik berpindah randah...hahahhaha...kbai

Saturday, January 17, 2015

resepi lopes

Assalamualaikum..

masa saya kecik-kecik dulu , arwah tok su saya berniaga kuih kecil kecilan.. saya paling suka lopes yang toksu buat ,,,sedap bebeno..
kalau dia buat lopes kan.. saya selalu doa supaya lopes dia tak laku sebab kalau tak laku saya boleh makan banyak2..kekekek.. 
tapi malangnya memang lopes dia yang akan habis dulu... huhu.. 

masa tu saya baru sekolah rendah, so tak de keinginan langsung nak belajar atau nak mintak resepi rahsia lopes toksu.. 
satu je saya berkeinginan nak mintak masa tu ..iaitu nak mintak lopes free tiap-tiap hari.. hahaha... 

Bila dah kawen dan ikut abah mursyid menetap di bintulu ni, memang susah nak dapat lopes yang menepati citarasa rasa saya di sini.... jadinyaaa kenela buat sendiri..
baru rase rugi tak belajo resepi rahsia lopes toksu dulu.. terpaksa la menurun dari buku resepi chef hanieliza jek.. kekek..  senang je pun nak buatnya.. 


bahan pulut

2 cawan beras pulut
1/2 cawan air tapisan pandan
2 cawan santai cair  (saya letak 1 1/2 cawan sahaja)
1 sudu teh air kapur (saya x letak)
1/2 biji kelapa parut
garam secukup rasa


bahan air gula

1 cawan air
1/2 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 helai daun pandan (disimpul)

cara membuatnya :

basuh pulut dan rendamkan selama 1 sehingga 2 jam (saya tak rendam pun )

masukkan semua bahan pulut  kecuali kelapa parut muda ke dalam loyang dan kukus sehingga 30 minit

masakkan air gula sehingga mendidih , tapiskan dan ketepikan

keluarkan pulut yang sudah dimasak bungkus dengan daun pisang  bentuk bantal peluk..
.. kukuskan semula sekejap sahaja..lebih kurang 5 minit.

bila nak makan... buka daun pisang dan potong pulut guna benang untuk dapat bentuk bulat yang cantik.. kalau guna pisau herot petot la jadinya..
gaulkan dengan kelapa parut dan makan dengan air gula..

kalau ikutkan resepi chef hanieliza, tak guna daun pisang pun boleh.. just masukkan pulut dalam bekas berbentuk bulat, kemudian tekan sehingga padat.

tapi abah mursyid  nak cara tradisional jugak.. nak ade bau daun pisang jugak..
sebab tu lah saya balut dengan daun pisang jugak n kukus sekejap untuk bagi ada aroma daun pisang di situ.. hihi

kali pertama saya cuba buat ni saya ikut betul2 resepi dalam buku.. tapi pulut tu macam agak lembik.. saya tak suka lopes yang lembik, saya suka lopes yang agak kerai.. maknanya pulut tu tak terlalu lembut..

so kali kedua n seterusnya saya buat, saya tak rendam lagi dah pulut tu, saya masak terus dan saya kurangkan 1/2 cawan santan ..baru la dapat texture pulut yang saya suka...

kukus pulut+ 1/2 cawan air perahan pandan + 1 1/2 cawan santan cair + garam sikit

 pulut dah masak

balut dengan daun pisang .. yang gedabak depan sekali tuh abah mursyid punya hasil kerja..
 cikgu bagi c- je ni.. kekeke,.. 

pehtu gaul la dengan kelapa parut aka nyok..

sebelum kita ngap kena la letak air gula sikit... baru sedap.. 

ehmmm so yummy in my tummy kata mursyid.. padahal dia dok celet air gula je pun.. 
pulut tak mo.. tak aciiii